Vesterbro Lokaludvalg vælger at se den lyse side af IKEAs planer om at bygge et stort varehus på det tidligere jernbaneareal på Kalvebod Brygge Vest, som møbelgiganten køber af DSB.

Den lyse side er også den udsigt, der er tilbage, når det store blå varehus tager et af de få tilbageværende kig til vandet fra Vesterbro.

»Det er lidt af et psykologisk slag for nogle vesterbroere, når vi ikke længere kan se vandet. Man kan sige, det er mange år siden det begyndte med rækken af byggeri ud mod vandet. Men hvis man står på Dybbøls Bro i dag kan man stadig se over mod Islands Brygge. Nu lukker de sidste huller mod vandet,« siger Thomas Warburg, der er formand for Vesterbro Lokaludvalg. Han er ikke imod IKEA-planerne som sådan eller de tidligere planer om at bebygge jernbanearealet.

Læs også:

»Byen vokser og der må komme nyt byggeri - sådan er udviklingen. Så jeg vælger i stedet at glæde mig over, at der kan komme 1000 ufaglærte arbejdspladser til vores område. Det trænger byen til,« siger Thomas Warburg.

Lokalplanen for Kalvebod Brygge Vest må ændres for at gøre det muligt for IKEA at bygge et stort varehus. Den godkendte og få år gamle lokalplan tillader kun flere mindre erhvervsbyggerier, som skulle ligge i et stort grønt og hævet område.

»Jeg kan forstå at IKEA vil forgrønne den ene facade og skabe en grøn kile langs det store varehus. Det er selvfølgelig mindre grønt end vi havde håbet på, men vi tror man vil holde fast i den oprindelige intention med området. Nu må vi se, hvordan det ser ud, når lokalplanen kommeri til høring. Rækken ud mod vandet er i hvert fald eksempler på "how-not-to-do«,« siger Thomas Warburg, der også godt kunne tænke sig flere boliger på Kalvebod Brygge, hvor der »efter klokken fire ikke er et øje«.

Læs også:

Teknik- og MIljøborgmester Morten Kabell (Enh.) siger til Berlingske Business, at han regner med at få flertal i Borgerrepræsentationen for en ny lokalplan, som gør det muligt at bygge et stort møbelvarehus på DSB-grunden. Han er meget positiv over for ideen om en stor city-IKEA.

»Hvis IKEA vil slå sig ned i København, skal det selvfølgelig også være på københavnernes præmisser, og københavnerne tager altså cyklen, når de skal rundt i vores fantastiske by. Det bliver helt nyt for alle at kunne snuppe en ladcykel for at køre i IKEA i København for at købe møbler, og med Dybbølsbro Station som nærmeste nabo og en kommende metrostation ved Fisketorvet er placeringen ideel, især for os uden bil« skriver Morten Kabell i en pressemeddelelse.

Læs også:

Den 27. april skal Teknik- og Miljøudvalget tage stilling til startredegørelsen om den nye lokalplan for Kavebod Brygge Vest.

Der er bl.a. uafklarede spørgsmål om håndteringen af den øgede trafik til området. Kabell har på forhånd - og ikke helt overraskende - meldt sig imod en løsning med flere parkeringspladser.

»Københavnerne vil langt hellere have grønne områder end parkeringspladser, og især på Vesterbro er der ikke mange grønne områder at komme efter. Kan IKEA tænke byrum og grønne områder ind i en nyopførsel på denne måde, viser kæden også vejen for, hvordan store butikker kan give noget tilbage til omgivelserne og i dette tilfælde til københavnerne. Jeg er meget spændt på, hvad IKEA kan komme op med,« siger Morten Kabell i  pressemeddelelsen.

Det har ikke været muligt for Berlingske at få telefonisk kontakt til Kabell. ¨