Egentlig ville selskabet bag Københavns nye metrobyggerier støje og arbejde mere, men det sætter naboer en stopper for.

Naboers kritiske røster ser nu ud til at blive hørt, efter at selskabet bag Københavns 21 nye metrobyggerier har skøjtet hen over sikkerhed og støjgrænser, skriver Politiken lørdag.

I forsommeren ansøgte det kommunalt og statsligt ejede metroselskab Københavns Kommune om dispensation til at udvide arbejdstiden og overskride det tilladte støjniveau på fem byggepladser i byen. Men efter en borgerhøring, hvor naboerne har tordnet mod udsigten til at blive udsat for ekstra støjende arbejde på hverdage og om lørdagen, har kommunens Center for Miljø givet afslag på alle ansøgningerne.

Sideløbende har kommunen indført skærpet tilsyn med byggepladserne og politianmeldt Metroselskabet for at overskride de tilladte støjgrænser, skriver Politiken. Teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) frygter, at Metroselskabet og dets italienske entreprenør Salini er i gang med at undergrave borgernes opbakning til metroen.

- Det er rigtig ærgerligt, at det store prestigeprojekt, der vil løfte hele byen, bliver undergravet af noget, som burde været blevet håndteret for længe siden. Hvis entreprenøren kunne leve op til aftalerne omkring larm på byggepladserne og var mere lydhør over for sikkerhedsforanstaltninger, havde vi haft en helt anden situation, siger Ayfer Baykal til Politiken.

På grund af naboklagerne har hun indkaldt Metroselskabets direktør og bestyrelsesformand til et møde på rådhuset.

Kommunens lydhørhed over for naboerne vækker glæde i Nørrebro Lokaludvalg, som har frygtet for værre støjgener end dem, der allerede opleves:

- Vi bor i en tæt bebygget bydel, og forskriften er indrettet med hensyn til det. Vi er stærkt uenige i, at man kan lave meget mere støjende arbejde, så hvis politikerne forbedrer forskriften, er det fornuftigt ud fra borgernes synsvinkel, siger formand Kim Christensen til Politiken. Han er tilfreds med, at Metroselskabet har fået afvist sine dispensationsansøgninger.

BNB