Under landing i Aalborg Lufthavn måtte piloterne i en Airbus med passagerer foretage en pludselig undvigemanøvre, da et svævefly kom for tæt på. Men det har siden været svært at afdække, hvad der nøjagtigt skete - svæveflyveren er nemlig aldrig blevet fundet.

Havarikommissionen har netop offentliggjort en rapport om hændelsen, der fandt sted sidste år i august.

Passagerflyets kaptajn har forklaret, at han måtte undvige, da et svævefly - ud af det blå - dukkede op i samme kurs kun 200 meter væk. På det tidspunkt befandt den store Airbus sig blot 1,3 kilometer over Aalborg Lufthavn.

Men efter episoden har det været så godt som umuligt at fastslå, hvorfor og hvordan hændelsen kunne finde sted. Havarikommissionen har nemlig kun piloternes observationer at arbejde med, da svæveflyet hverken kan identificeres ud fra radarskærmen eller meldinger om flyvninger i området.

Havarikommissionen har forsøgt at finde frem til oplysninger om det mystiske fly, men det har altså vist sig at være en umulig opgave. Konklusionen i rapporten er derfor blot 'risiko ikke fastlagt'.

- Der er en indikation af, at der var noget derude, men vi kan ikke sige med sikkerhed, at det var et svævefly. Det passer bare godt sammen med det, piloterne siger, fortæller chef for Havarikommissionen, Martin Puggaard.

Trods de manglende beviser føler han sig overbevist om, at det var et svævefly, som piloterne observerede og måtte undvige sidste år.

- Der er ikke mange andre sandsynlige muligheder, siger han og forklarer, at fly normalt har en såkaldt 'transponder' ombord, der både afslører flyets identitet og rute. 

Men der findes områder, hvor en transponder ikke kræves. Og det er ofte svævefly, der flyver uden.

- Det er typisk svævefly, der ikke har en transponder ombord. Svævefly har jo ikke en motor, så de har ikke noget, der producerer strøm. Derfor skal de have en masse batteri med for at have strøm nok til en transponder, forklarer Martin Puggard.

- Hvis de holder sig i luftrummet, hvor der ikke er krav om, at de skal have den med, så behøver de jo ikke have den med. Så man kan godt have fly, der flyver rundt i det danske luftrum uden. Sådan var det sandsynligvis i dette tilfælde, siger han.

Den 25. marts i år lammede en lignende episode Norges flytrafik i flere timer, da piloterne i et SAS-fly fik øje på en svæveflyver under landing i Oslo, som efterfølgende ikke har været mulig at identificere.