Movia bad i en mail om at få pillet omdikuterede reklamer af busserne i det storkøbenhavnske, da budskabet fra Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening ifølge bestyrelsen i trafikselskabet diskriminerede Israel.

Otte ud af ni bestyrelsesmedlemmer i Movias bestyrelse fandt budskabet i en busreklame fra Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening så diskriminerende, at kampagnen skulle fjernes.

Det fremgår af en mail, som DR Nyheder er kommet i besiddelse af.

»Movia finder, at kampagnen virker unødigt stødende, at den er udformet uden behørig social ansvarsfølelse, og at den er diskriminerende med hensyn til nationalitet. Movia har derfor besluttet, at reklamen skal fjernes øjeblikkeligt,« fremgår det af mailen ifølge dr.dk.

Oplysningen om, at Movias bestyrelse finder budskabet diskriminerende, har ikke tidligere været fremme. Movia gav som officiel begrundelse, at kampagnen kunne virke unødigt stødende, og at det er svært at adskille landet Israel fra religionen jødedom, skriver dr.dk.

Trafikselskabet har modtaget cirka 100 klager over kampagnen, der har et budskab om at boykotte produkter fra Israel og dermed støtte »bosættelsesindustrien«.

Hos Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening kritiserer formand Fathi El-Abed Movias begrundelse, og han afviser trafikselskabets begrundelse om, at reklamen skulle diskriminere Israel.

Tidligere er det kommet frem, at Israels ambassadør i København torsdag mødtes med direktionen i Movia. Det var samme dag, som Movias bestyrelse besluttede at pille reklamer af busserne.