En chauffør på buslinjen 5A i København udråbte onsdag en passager som gidseltager, fordi passagerens billet først var købt lidt efter, han var stået på bussen. På displayet udenpå bussen skrev chaufføren med store bogstaver 'POLITI HJÆLP POLITI'. Nu beklager busselskabet Movia hændelsen.

»Jeg håber, du er klar over, at du har taget folk i bussen som gidsel, ikke?«

Sådan lød det over højtaleren fra chaufføren i 5A på Amager til en forbløffet Fady Allan.

Det, der for den 21-årige studerende skulle have været en helt almindelig bustur onsdag eftermiddag med linje 5A, endte som en mareridtsoplevelse, han sent vil glemme. Buschaufføren stemplede ham som gidseltager, fordi han nægtede at forlade bussen, da han i chaufførens øjne havde købt sin SMS-billet for sent.

»Tidligere i eftermiddags, stod jeg på bus 5A på Amagerbrogade, med den forventning at jeg havde mønter nok til at købe en billet. Mens jeg stod i kø, og var på vej op i bussen, skyndte jeg mig at købe en SMS-billet. Da det blev min tur, fortalte jeg chaufføren, at jeg ville modtage min billet om to sekunder, og før jeg færdiggjorde sætningen - modtog jeg min billet,« skriver Fady Allan om episoden på sin Facebook-profil.

Chaufføren nægtede at køre videre, før Fady Allan havde forladt bussen. Først slukkede chaufføren motoren, og så fortalte han Fady Allan i mikrofonen, at hvis ikke han forlod bussen, ville chaufføren tilkalde politiet.

»Jeg troede, det var et dårligt forsøg på en joke, og grinte - men da bussen blev slukket, så forstod jeg hans alvor,« skriver Fady Allan på Facebook.

Fady Allan nægtede at adlyde chaufførens ordre og modtog smil og forbløffelse fra de andre passagerer i bussen, da han satte sig ned. Derefter faldt chaufførens gidsel-bemærkning.

Efter noget tid fik alle passagerer nok og forlod bussen. På displayet uden på bussen stod der: 'POLITI HJÆLP POLITI'.

»Jeg kunne ikke andet end at grine sammen med resten af passagerne, der steg ud,« skriver Fady Allan videre.

Selvom Fady Allan i første omgang kun kunne grine af episoden, har han indgivet en klage over den noget særprægede busoplevese til Movia, der står for bustrafikken i København.

Bt.dk har torsdag morgen været i kontakt med Movia, og busselskabet undskylder både til Fady Allan og de andre passagerer for den uheldige oplevelse.

»Vi lægger os fladt ned og indrømmer fejlen. Reglen er, at passagerer skal have købt sms-billet, inden de stiger på bussen. Men i Fady Allans tilfælde havde han jo gyldig billet sekunder efter, han stod på, og han forsøgte ikke at snyde. Derfor er chaufførens reaktion helt ude af proportioner, og var kun med til at eskalere situationen. Det gik for langt med udtalelsen om gidseltagning, specielt når det blot er en busbillet, der er tale om,« siger centerchef i Movia, Søren Englund.

Fady Allan er glad for undskyldningen, da bt.dk er i kontakt med ham ovenpå Movias udmelding:

»Jeg godtager undskyldningen, og jeg synes, det er godt, at Movia træder frem offentligt og beklager. Men jeg håber ikke, at en lignende oplevelse kommer til at ske igen, hverken for mig eller andre. Chaufføren bør stilles til ansvar for sin adfærd,« siger Fady Allan.

Movia oplyser, at chaufføren nu bliver indkaldt til en samtale hos Keolis, som er det selskab, der ejer busserne, og som chaufføren er ansat under.