Forleden blev 21-årige Fady Allan nægtet at køre med bus 5A i København, da han steg på ved Amagerbrogade. Chaufføren kaldte Fady Allan for gidseltager, da han nægtede at stige ud af bussen igen.

Nu er Movia, der står for buskørslen i København, havnet i centrum i en ny sag. Endda på samme busrute 5A. Den 3. marts blev Signe Kavli smidt af 5A i et lyskryds midt på Nørrebrogade, fordi hendes grædende, tre-årige søn angiveligt blev for meget for chaufføren.

»På et tidspunkt siger buschaufføren, at jeg skal få ham til at holde mund, og at jeg skal give ham sutten. Jeg siger tilbage til chaufføren, at han ikke vil. Buschaufføren siger så, at jeg skal stå af, hvis jeg ikke kan få ham til at tie stille. Derefter åbner han bussens døre midt i et lyskryds, og vi stiger ud i panik og forbløffelse«, fortæller Signe Kavli om den mærkværdige oplevelse.

»Da vi stod af, måtte vi over et hegn ved noget vejarbejde i midterrabatten for at komme over på fortovet på den anden side. Der var et godt stykke til næste stoppested, og jeg besluttede mig for at gå hjem til Brønshøj, selvom det var tre kilometer, vi skulle gå. Mit adrenalin pumpede, og jeg var så arrig over den måde, vi blev behandlet på«, siger Signe Kavli.

Læs også:

Hun skrev en klage til Movia, men der skulle gå over halvanden måned, inden hun fik svar den 20. april. Movia havde kontaktet busoperatøren, Keolis, der kører busstrækningen, og Keolis kunne ikke genkende Signes historie, efter de havde talt med den pågældende chauffør. I klagesvaret står der:

»Som du ser, stemmer chaufførens forklaring ikke overens med din. Vi tvivler bestemt ikke på, at du har oplevet en situation, som beskrevet. Chaufføren har som sagt været til samtale, men desværre har Movia ikke mulighed for at komme sagen nærmere«.

Har ikke benyttet videomateriale

BT har været i kontakt med både Movia og underoperatøren Keolis, der står for buskørslen. De bekræfter, at de har modtaget klagen, men de kan ikke komme sagen nærmere.

»Vi har snakket med operatøren Keolis igen, og vi kan ikke få bekræftet kundens oplevelse. De siger, at deres chauffør ikke kan huske episoden«, siger Søren Englund, der er Movias driftschef.

Læs også:

Søren Englund er ikke bekendt med, om Keolis har brugt video-materialet fra bussen i forbindelse med opklaringen, men han siger samtidig, at videoovervågning ikke burde være nødvendig.

»Vi må kunne stole på vores operatører. Hvis vi nu forestiller os, at det er rigtigt, at en kvinde er blevet sat af med en barnevogn og et grædende barn midt i et lyskryds, ville det være helt absurd. Som chauffør burde man kunne huske det, hvis man har gjort det. Jeg kan slet ikke forestille mig, at man kan handle på den måde«, siger Søren Englund.

Keolis afviser at have benyttet videomateriale, og de har kun chaufførens ord på, at Signes historie ikke passer.

»Vi skal jo reagere meget hurtigt, fordi videobåndene bliver slettet efter to-tre dage. Vi bruger primært videoovervågning til sikkerhedshændelser og den slags«, siger adm. direktør i Keolis, Peter Lanng Nielsen.

Pressechef hos Keolis, Joakim Vasehus, bekræfter.

»Nu er det seks uger siden, det skete. Og det videomateriale har vi ikke længere. Vi har videomateriale liggende i omkring 10 dage«, siger han.

Hvornår blev I kontaktet af Movia om klagesagen, det skete vel, mens I stadig havde videomaterialet?

»Som Søren Englund fra Movia også var inde på, så er vores sagsbehandling for langsom«

Hvorfor har I ikke gjort det i den her sag?

»Jeg skal ikke kunne sige, hvorfor vi ikke har gjort det i den konkrete sag«, lyder det fra Joakim Vasehus.

Movia har en svartid, der hedder 14 dage, efter en passager har indgivet en klage. Søren Englund fra Movia er ked af, at det skulle gå lang tid, inden Signe Kavli fik det endelig klagesvar.

»Det er ikke noget, der kan forklare det. Det er for dårligt! Det skal der rettes op på. Det er en af de ting, der skal indgå med den dialog, jeg skal have med Keolis om den her sag«, siger Movias driftschef.

Signe Kavli føler ikke, hun er blevet taget seriøst. Hun er rystet over, at man kan blive smidt af bussen midt i et farligt lyskryds med sit treårige barn - blot fordi, barnet var midt i hans »ulvetime«, som hun beskriver det.

»Jeg fik først det endelig svar fra dem den 20. april. Det virkede det ikke til, at de havde læst klagen. Svaret virker som en ansvarsfralæggelse«, siger hun.

»Jeg vil jo bare tages seriøst som passager«, siger Signe Kavli.

Her ses Signe Kavli svar fra Movia: