Forkert træ eller forkerte beregninger kan være årsagen til, at broen på Helsingørmotorvejen kollapsede lørdag aften.

Det er stadig uvist, hvad der der var grunden til, at en betonbro kunne styrte sammen som et korthus.

Men ifølge Poul Henning Kirkegaard, der er professor i byggeri og anlæg ved Aalborg Universitet, er der store chancer for, at træbrædderne, der skulle støtte broen, bærer skylden.

- Når man sidder og kigger på billederne kan man se, at betonen er kommet ud af siderne. Det er som, at træet er brudt sammen. Så det kunne tyde på, at man har fået fat i noget træ, der ikke har den styrke, som man har regnet med.

Udover svage træbrædder kan der også være en anden mulig grund til kollapset.

- Det kan være, at der er blevet puttet nogle forkerte tal ind i beregningerne, eller at dem, der har regnet på det, har undervurderet betonens vægt, siger Poul Henning Kirkegaard.

Lørdag aften styrtede dele af betonbroen, der er ved at blive støbt, sammen. Det betød, at motorvejen blev spærret i begge retninger på strækningen mellem frakørsel 13, Gl. Holte og frakørsel 14, Nærum.

Vejdirektoratet begyndte mandag at rydde vejbanerne, og de håber på, at bilisterne tirsdag har mulighed for at køre på strækningen igen.