Danmarks mest populære fodbold-fans, Morten og Peter, der har downs syndrom, bliver brugt af spilleselskabet Unibet i ny EM-reklamefilm


Det er Joachim, der stiller spørgsmålene, og jeg og Morten stiller svarene.

Sådan siger Peter Palland, den ene halvdel af to af af Danmarks mest populære fodoldfans, Peter og Morten (Jensen, red.), i en tv-reklame for spilleselskabet Unibet.

De to, der begge har downs syndrom, er gået lige i danskernes hjerter, efter de har medvirket i en serie udsendelser af tv-manden Nick Horup. Blandt andet besøgte Morten og Peter de to danske fodbold-stjerner Thomas Helveg og Martin Jørgensen, dengang de spillede i den italienske klub Udinese.

Nu skal Morten og Peter altså sælge væddemål for det kommercielle mulitinationale spilleselskab Unibet. De er med i en række cirka 30 sekunder lange reklamefilm op til EM-slutrunden i fodbold, hvor de iført sportskommentator-jakkesæt diskuterer fodbold-EM og de danske chancer med studieværten, spillet af Joachim Knop.

Linse og Voldborg også med



- Vi har brugt en række kendte danskere i vores Next Match-reklamefilm, blandt andre Linse Kessler og Henrik Voldborg. Og vi ville gerne have Danmarks mest kendte fodbold-fans med, og det er Morten og Peter. Og efter grundige overvejelser og samtaler, også med Morten og Peters familier, har vi valgt at bruge dem, siger Unibets danske pressechef Per Marxen til BT.

Han oplyser, at Morten og Peter får honorar for deres deltagelse, men han ville ikke fortælle hvor stort honoraret er.

Hos Landsforeningen Downs Syndrom er der kun positive ord om Morten og Peters deltagelse i reklamefilmene.

- Jeg synes, det er fint at de viser, at mennesker med downs syndrom kan være aktive og deltage på den her måde. Hvis der er nogen, der griner ad Morten og Peter, skal de mennesker nok i virkeligheden kigge på sig selv og deres fordomme - men hvis de griner med Morten og Peter, er det fint, siger Grete Fält-Hansen, næstformand i Landsforeningen Downs Syndrom.

Hun synes også Morten og Peter klarer sig bedre end studieværten i reklamen.

- Morten og Peter er perfekte i rollerne, men jeg synes ikke Joachim falder helt så godt ind i sin rolle, siger Grete Fält-Hansen.