KØB PLUS!

Mistede opsparing da Tønder Bank krakkede: Nu skal vi måske starte helt forfra

Weekenden startede skidt for Tønder Bank. Men endnu værre startede den for de 9.300 kunder, der havde aktier i banken.

Fredag måtte Tønder Bank dreje nøglen om, og bankens aktionærer kunne fredag aften blot se til, mens deres aktier med ét blev værdiløse, og deres investeringer formentlig gik tabt.

Et dramatisk bankkrak, som kommer bag på alle, men som samtidig møder hård kritik af Finanstilsynet. Blot en måned før Finanstilsynet erklærede Tønder Bank konkurs, lokkede banken nemlig sine kunder til at købe kapitalbeviser i banken for i alt 30 mio. kr. Ligesom aktier er kapitalbeviser en investering i banken, og kundernes 30 mio. kr. er dermed gået tabt.

Fortalte ikke om risiko

Men det store tab kunne være undgået. Banken har nemlig systematisk undladt at fortælle kunderne om den risiko, der var forbundet med kapitalbeviserne, påpeger Finanstilsynet.

- Finanstilsynet påtaler, at Tønder Bank ikke har dokumenteret, at kunderne har haft den nødvendige erfaring og kendskab til kapitalbeviserne i forbindelse med, at banken har ydet investeringsrådgivning om produktet, skriver tilsynet i en pressemeddelelse.

I slutningen af september fremhævede bankdirektør Mogens Mortensen ellers stolt i lokale medier, at mere end 460 personer havde investeret i kapitalbeviserne, og at Tønder Bank måtte melde udsolgt på rekordtid.

- Det er fantastisk at se, at vore mange lokale kunder i den grad bakker op omkring banken. Vi betragter det som et udtryk for, at de har stor tillid til banken, og den måde som vi har valgt at drive banken på, lød det dengang fra bankdirektøren.

Men dagen derpå er tilliden til Tønder Bank forsvundet. Kunderne raser over, at de er blevet ført bag lyset.

- De vidste jo godt, at de ville ødelægge vores liv. Vores bankrådgiver vidste godt, at min mand og jeg er igang med at bygge vores hus, og at vi ville miste hele vores pensionsopsparing ved det her. Hvordan kan han så sælge os sådan noget og stadig sove om natten? Jeg er skuffet, jeg er vred, og jeg forstår det simpelthen ikke, siger Helle Olsen Smith.

Læste om krakket på tekst-tv

Hun og hendes mand Ole Smith er en af de mere end 460 bankkunder, der i september i god tro skrev under på et kapitalbevis i deres filial i Rødekro. Fredag var de ved at få aftenkaffen galt i halsen, da de læste på tekst-tv, at de havde mistet hele deres kapitalpension på 50.000 kroner.

- Det gik jo så stærkt dengang. De ringede fra banken og sagde, at de havde et tilbud. Vores bankrådgiver forklarede det meget hurtigt, og han sagde, at risikoen ikke var større end andre steder, og at Tønder Bank jo ikke stod forrest i køen, hvis en bank skulle krakke, siger Helle Olsen Smith, der 7. september glad gik hjem fra banken med en lille folder i hånden.

- Vi tænkte, at det var et super godt tilbud, og så kunne vi få en lettere hverdag, når vi bliver gamle. Vi var slet ikke betænkelige, vi tænkte bare ’Nej hvor dejligt, at banken for en gangs skyld gjorde noget for vores skyld’, siger hun.

Skal finde ny bank

Men nu, knap to måneder senere, har de ingenting. De 50.000 var deres pensionsopsparing, og lørdag morgen kom der en regning ind ad brevsprækken på 140.000 kr. Familien på syv har netop installeret solcelleanlæg, som de mandag efter aftale skulle i Tønder Bank og optage lån til. Nu skal de finde en bank, der vil låne dem 140.000 på ’deres glatte ansigt’.

- Og hvilken bank vil det? Så må vi måske sælge vores hus, og så mister jeg automatisk mit job, siger Helle Olsen Smith, der arbejder som dagplejemor i hjemmet i Aabenraa. Hendes mand er orgelbygger, og kan ikke forsørge familien alene.

- Vi skal til at starte forfra. Man føler sig virkelig som et undermenneske, der skal tigge og bede om noget, selv om man er i en situation, man ikke selv har valgt. Tønder Bank skriver, at alle medarbejdere er sikret job. Hvad bilder de sig ind? Var det mig, der ikke havde været ærlig, havde jeg da ikke kunnet få et job bagefter, siger hun.

Læs også: