Undervisningsminister Merete Riisager afviser, at kvoter er vejen til at løfte tosprogede elevers niveau.

København. Undervisningsminister Merete Riisager (LA) undsiger sin regeringskollega integrationsminister Inger Støjberg (V).

Den seneste Pisa-test af folkeskoleelever har vist, at elever med indvandrerbaggrund fortsat klarer sig markant dårligere end deres danske klassekammerater.

Det har fået Støjberg til at varsle kvoter for tosprogede elever, hvis ikke kommunerne selv gør noget ved problemet. Men det er ikke regeringens politik, fastslår Merete Riisager:

- Vi er nødt til at sige, at den største forskel på elever med dansk baggrund og med indvandrerbaggrund ikke ligger i skolen, men i hjemmet.

- Derfor er regeringens politik at sige helt klart til indvandrerforældrene, at det er deres ansvar, at deres børn taler et godt og flydende dansk, når de møder op i skolen, siger hun.

Riisager mener ikke, at kvoter for tosprogede elever løser udfordringen.

- Hvis det var så nemt, så havde vi ikke noget problem. Kommunerne har igennem en årrække forsøgt at fordele børn med indvandrerbaggrund, og resultaterne er udeblevet.

- Derfor ligger svaret et andet sted. Det handler om, at de ikke bare skal kunne tale dansk, når de begynder i skolen, men også have hjælp og opmuntring fra deres forældre, siger Riisager.

Der er grænser for, hvor stort et læs, folkeskolen kan trække. Skolens opgave er at lære eleverne at læse, skrive og regne - og at stå for andre faglige og sociale aktiviteter, betoner undervisningsministeren:

- Men det kan skolen ikke klare, hvis ikke forældrene spiller med. Derfor skal vi give et klarere signal til indvandrerforældre om, at de skal forberede deres børn på en skolegang i Danmark.

Inger Støjberg kalder problemet "stærkt alarmerende og direkte deprimerende" og fastholder sit fokus på kvoterne. Adspurgt hvem af de to ministre, der har ret, svarer integrationsministeren:

- Jamen, jeg tror, at vi deler bekymringen om, at indvandrerbørn klarer sig alt, alt for dårligt i skolen. Derfor mener jeg, at vi fordomsfrit skal diskutere alle muligheder og der er en af mulighederne en bedre fordeling af børnene.

- Der kan også være mange andre muligheder, men det her er helt klart en af de muligheder, jeg synes, vi skal diskutere.

/ritzau/