Mange elever har ikke respekt for lærerne, viser ny undersøgelse. Skole og Forældres formand mener, det er afgørende, at forældrene påtager sig det nødvendige ansvar for at skabe respekt om lærerrollen.

Når mor og far sidder ved middagsbordet og taler med Peter om hans skoledag, skal de tænke meget over, hvad de siger om hans lærere.

Giver de Peter ret i, at dansklæreren er for skrap, kan de nemlig være med til at undergrave lærerens autoritet og mulighed for at skabe den nødvendige ro i klassen.

Som forælder bærer man et stort ansvar i forhold til at skabe den fornødne respekt om sit barns lærere, mener Mette With Hagensen, der er landsformand for organisationen Skole og Forældre.

Meldingen kommer i kølvandet på en undersøgelse, som Gallup har foretaget for Berlingske. Den viser, at hver fjerde forælder oplever, at eleverne ikke i tilstrækkeligt omfang respekterer deres lærere.

»Vi har en rolle i at få forklaret vores børn, at læreren er en person, som man skal have respekt for - ligesom man skal have respekt for andre voksne. Børnene skal også have respekt for deres fodboldtræner og naboen, når de siger noget - ligesom de skal respekt for deres forældre,« siger Mette With Hagensen.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) bruger målingen som afsæt til en opfordring til forældrene:

»Der er behov for, at forældre signalerer over for deres børn, at børnene skal have respekt for lærerne og følge de retningslinjer, lærerne giver i skolen. Forældrene spiller en meget stor rolle. Hvis de over for deres børn taler skolen og lærerne ned, så forplanter det sig i børnenes syn på læreren som autoritet. Derfor ligger der et stort forældreansvar i at være med til at sikre, at klasserumsledelsen, trivslen og roen i klassen kommer til at fungere,« siger Ellen Trane Nørby til Berlingske.

Mette With Hagensen er enig i, at det er afgørende, hvordan skolen omtales i hjemmet.

»Den opfordring har vi i mange år givet til forældrene - netop fordi det betyder så meget, hvad vi siger om skolen derhjemme. Taler vi grimt om børnenes klassekammerater og lærere, så smitter det af.«

Forældreformanden mener derfor, at det er helt afgørende, at skole og forældre samarbejder om at skabe mere respekt.

»Skolens ansvar er at få opstillet de rammer og regler, som gælder på skolen - og også gerne involvere forældre i at få opstillet de rammer og regler, så vi er enige om, hvad der er ret og rimeligt i skolen. Så er det forældrenes opgave at bakke op hjemmefra og klæde børnene på til at komme i skole og spille med på de regler, der gælder i skolen,« siger Mette With Hagensen.

1.235 repræsentativt udvalgte forældre med børn i folkeskolen har deltaget i Gallup-målingen. Her svarer sammenlagt 23 procent, at de er »uenige« eller »overvejende uenige« i, at eleverne i deres barns klasse har respekt for lærerne som autoritet.

74 procent er til gengæld »enige« eller »overvejende enige«.