Million-underskud på million-underskud. Alt for få kunder. Tabte statslige investorkroner. Og millionlønninger til direktionen.

De havde store ambitioner og høje lønninger, men elbilfirmaet Better Place Danmark har aldrig været en god forretning. Ifølge det seneste regnskab havde selskabet et underskud på ca. 96 millioner kroner i 2011. Men det var helt planlagt at køre med røde tal på bundlinjen, lyder det på dagen hvor selskabets konkursbegæring blev offentliggjort:

- Det har sådan set været planen at køre med underskud to et halvt år endnu, siger Johnny Hansen, direktør i Better Place Danmark.

Better Place Danmark slog dørene op den 1. februar 2009, har givet arbejde til godt 100 mand, og selskabet har været ejet af Better Place Global og Dong Energy, der indtil februar i år ejede 17 procent af selskabet. Det statsejede danske energiselskab kastede i sin tid godt 200 millioner kroner i Better Place Danmark. Dermed kom de danske skatteydere indirekte med på finansieringsvognen, men i dag er pengene tabt.

For der var alt for få kunder - ca. 500 er det blevet til i alt, hvilket er langt fra målet om 10.000 kunder. ‘Timingen’ var ikke den rigtige, bilproducenterne har ikke givet forbrugerne nok elbiler at vælge imellem, og når de globale investorer ikke ønsker at fortsætte, så er det ikke forsvarligt at fortsætte, lyder forklaringen fra Johnny Hansen.

På trods af de årlige underskud i Better Place Danmark har direktionen med Johnny Hansen i spidsen scoret årlige millionlønninger. Seks millioner kroner har direktionen, der bestod af to mand, fået i løn. Konkurs-direktøren afviser, at der skulle være noget galt i det.

- En del af den aflønning, som ledelsen har haft, har handlet om retten til på et senere tidspunkt at købe aktier. Det er opgjort som en værdi. De aktier som ledelsen har haft mulighed for at købe er i dag nul kroner værd, siger Johnny Hansen til bt.dk.

Det fremgår også af jeres seneste regnskab, at I i gennemsnit har udbetalt 730.000 kroner i løn til medarbejderne?
- Du er nødt til her at tage warrants (optioner, red), feriepenge og alt muligt andet med. Og en meget stor gruppe af medarbejderne er højtuddannede udviklere, og der er meget få ufaglærte, siger Johnny Hansen og tilføjer:

- Der har ikke været tale om høje lønninger - hverken i ledelsen eller blandt medarbejderne.

Du mener ikke, at der er tale om, at I har haft lønfest?
- Nej, det kan jeg garantere dig for.

Johnny Hansen oplyser, at han på trods af konkursen stadig tror på elbils-projektet. Mærker som Audi, BMW, VW og Skoda er på vej med elbiler, og det større udbud vil styrke elbil-markedet, lyder det. Og de ca. 500 kunder behøver ikke frygte for den nærmeste fremtid:

- Vi fortsætter med at servicere kunderne, indtil en kurator dukker op. Jeg kan ikke udtale mig om, hvad kurator gør, men medarbejderne møder på arbejde og servicerer kunderne indtil da. Folk kan stadig lade deres biler og vores udstyr virker, som det skal, siger Johnny Hansen.

Hos Dong, der altså smed godt 200 millioner kroner i Better Place Danmark, beklager man konkursen:

- Vores engagement i selskabet handlede om at gøre Danmark til foregangsland for elbiler og opnå synergier på tværs af energisektoren og elbilindustrien. Det er ikke længere en del af DONG Energy's strategi, at investere i elbiler, skriver pressechef Karsten Anker i en mail.

- Vi investerede i selskabet i forventning om, at elbiler ville komme til at spille en nøglerolle i fremtidens transportsystem og i fremtidens energisystem. Elbiler vil sandsynligvis stadig blive en del af fremtidens transportsystem, i takt med at teknologien bliver konkurrencedygtig, men konkursen viser, at det er tvivlsomt om løsningen med batteriskifte er konkurrencedygtig på længere sigt. 

- Der er altid risici forbundet med at være innovative og bryde nyt terræn, men det viste sig vanskeligere end forventet at stimulere interessen for Better Place’s løsning, lyder det fra Karsten Anker.