DSB har i dag en nærmest bundløs gæld på svimlende 18 mia. kr. En gæld, som løb fuldstændig løbsk under den tidligere borgerlige regerings skiftende trafikministre. BT bringer i dag en oversigt over, hvordan DSBs gæld har udviklet sig siden 1999, hvor den beløb sig til ’blot’ 4,1 mia. kr., til i dag - 13 år efter - hvor den er oppe over 18 mia. kr.

Særligt den konservative trafikminister Flemming Hansen fik i sin ministerperiode fra november 2001 til september 2007 drevet DSB ud i en nærmest bundløs gæld. Under Flemming Hansen voksede DSBs gæld med 8,4 mia. kr. - nemlig fra 6,3 mia. kr. til 14,7 mia kr.

Herefter fulgte tre andre ministre fra De Konservative: Jakob Axel Schmidt, Carina Christensen og Lars Barfoed. Og, inden regeringsskiftet, Venstres Hans Christian Schmidt. Til sammen øgede de gælden med knap to en halv mia. kr. I det sidste års tid har siddende transportminister Henrik Dam Kristensen været minister for DSB, hvor gælden er øget med en halv mia. kr. Til gengæld har DSB påbegyndt en spareplan, som skal forbedre DSBs driftsresultat med en mia. kr. om året.

- Det er en stor kombination af skiftende direktører, bestyrelser og ministre, som ikke har haft hånd i hanke med det. De har ladet stå til, siger nuværende transportminister Henrik Dam Kristensen.

I fuld gang

Han siger selv, at han overtog et DSB, som nærmest sejlede.

- Der var ingen, der havde taget hånd om det, da jeg tog over, siger han.

Men nu har du jo selv lige udfærdiget et lovforslag, hvor DSB får statsgaranti på at låne yderligere otte mia. kr., som blev vedtaget onsdag. Så gentager du vel fortidens synder?

- Hvis det var det eneste, der skete, så ville jeg give dig ret, men i dag har vi en anden situation. DSBs årlige drift skal forbedres med en mia. kr. inden udgangen af 2014. Det kræver en langsigtet plan, som DSB er i fuld gang med at udføre. Jeg forstår, at de har nået 40 pct. af planen, hvilket jeg gerne vil rose. Derfor må vi give DSB den mulighed, siger Henrik Dam Kristensen.

De Konservatives trafikordfører Mike Legarth er ked af den gældsudvikling, DSB har været igennem, men han afviser, at konservative ministre bærer skylden.

- Det er noget personfnidder at give konservative ministre skylden, for VK stod sammen om transport-politikken. DSB har foretaget en række uheldige investeringer i blandt andet IC4-tog, og det har givet den enorme gæld.

’En trist situation’

Men hvad mener du om, at gælden er vokset med ti milliarder under konservative ministre?

- Jamen, der er ingen tvivl om, at det er en trist situation, men DSB har en selvstændig bestyrelse og direktion, der har foretaget nogle investeringer, der har sat dem i den gæld, de er i nu. Jeg synes, at det er positivt, at den nye ledelse har lavet en genopretningsplan, så der kan spares en milliard om året.

Mike Legarth, har de konservative ministre da ikke skullet holde DSB i ørerne?

- Jo, ministeren har det politiske ansvar, men jeg synes ikke, det er rimeligt at give konservative ministre skylden.

Sagen kort om DSB og gælden

BT har de seneste dage afsløret, at DSB er i stor økonomisk krise.

DSB slås med en samlet gæld på 18 milliarder og har brug for at låne yder-ligere otte milliarder de næste to år.

Transport-minister Henrik Dam Kristensen (S) har været nødsaget til at give DSB en statsgaranti for, at DSB kan låne de otte milliarder. Onsdag blev statsgarantien vedtaget af Folketinget.

BT har ligeledes afdækket, at DSB bruger langt flere penge på at køre togene end konkurrenterne. Konkret bruger DSB tre gange så meget som Arriva per kilometer.