Mens legetøjsbutikker kaster pakker over disken i juletiden, står det trægt til med omsætningen i blandt andet tapet- og cykelforretningerne.

Det larmer, folk maser, og køen er timelang i landets legetøjbutikker i december, men hos malergrej- og cykelhandleren er der stille. Meget stille.

Cykelhandlernes omsætning er i december nemlig kun på 5,1 procent - som svarer til godt det halve af en gennemsnitsmåned, hvorimod næsten en fjerdedel af årets omsætning - 24,4 procent - for legetøjsforretninger og detailhandlen med køkkenudstyr, glas og porcelæn ligger i december. Det viser nye beregninger foretaget af Dansk Erhverv på baggrund af tal fra Danmarks Statistik for julen 2013.

Grunden til, at det er de færreste, som binder silkepapir på en cykel og bakser den ind under juletræet eller skurer panelerne i julelyset, er ifølge politisk konsulent hos Dansk Erhverv Marie Louise Thorstensen klar.

»Det handler om tid. Byggemarkeder, møbelforretninger og farve- og tapetbutikker er forretninger, hvor man køber ting til hjemmet, men folk har ikke meget tid til at lave den slags i december,« siger hun.

På en femteplads over butikker, som tjener den største andel af butikkens årsomsætning i december, ligger detailhandlen med drikkevarer, som omsætter for 18,3 procent i december. Denne placering overrasker konsulenten en smule:

»Tallet dækker kun over specialforretninger som for eksempel vinhandlere og ikke supermarkeder, så man må nok sige, at folk kredser lidt mere om drikkevarerne i juletiden, og giver den lidt ekstra.«

At legetøjsbutikkerne scorer førstepladsen på ranglisten over bedste jule-shoppe-butikker, mener Dansk Erhvervs konsulent er logisk. Hun tror heller ikke, at børnenes butikker vil flytte plads i de kommende år.

»I julen står børnene nummer et, og der er selvfølgelig en masse børn, som ønsker sig spil og legetøj til jul, og sådan tror jeg, det vil blive ved med at være,« siger hun.

Det samme gælder ifølge konsulenten for gør-det-selv-forretningernes og de mere praktiske butikkers bundplacering.

»Cykelforretninger er nok forretninger, man shopper mere i om foråret, hvor cyklen skal frem. Og helt grundlæggende er det nok ikke lige i december, at man fokuserer på, at der skal nye farver på væggene eller nye persienner op,« fastslår hun.

FAKTA: Omsætningen i december 2013 i forhold til resten af året

Spil og legetøj: 24,4 procent.

Handel med køkkenudstyr, glas, porcelæn, bestik, vaser og lysestager: 22,5 procent.

Boghandlere: 18,8 procent.

Handel med ure, smykker og guld- og sølvvarer: 18,7 procent.

Handel med drikkevarer: 18,3 procent.

Servicestationer: 7,7 procent.

Optikere: 7,5 procent.

Farve- og tapetforretninger: 6,1 procent.

Cykel- og knallertforretninger: 5,1 procent.

Forhandlere af lystbåde og udstyr hertil: 4,5 procent.

Kilde: Dansk Erhverv på baggrund af Danmarks Statistik.