- Jeg er utrolig stolt over, at vi bliver hædret for at have en metro i verdensklasse.

Sådan lød det fra den administrerende direktør i Metroselskabet i København, Henrik Plougmann Olsen, da hovedstadens metro i marts blev udnævnt til verdens bedste.

Men nu sår DRs nye radioprogram »Detektor« tvivl om, hvor meget der reelt er at være stolt over ved kåringen.

Programmet, der her til formiddag bliver sendt på P1, påviser bl.a., at prisen som verdens bedste metro primært var sponsoreret af det italienske firma Ansaldo. Samme firma står pudsigt nok for driften af netop den københavnske metro.

Reklamestunt


Ved at grave sig ned i grundlaget for prisuddelingen tegner radioprogrammet billedet af en hæderspris, der mest synes designet til at være metroselskaberne og deres leverandørers eget reklamestunt for at få positiv omtale for adskillige metroer verden over.

Som et vidnesbyrd om seriøsiteten påpeger radioprogrammet eksempelvis, at selv om metroen i København blev kåret til verdens bedste, forhindrede det ikke den generøse jury bag de ti hæderspriser ved en international metrokonference i England i samtidig at kåre Londons metro til Europas bedste.

I Metroselskabet i København er man dog fortsat stolte af prisen som verdens bedste:

Fagfolk

- Det væsentlige for mig er, at prisen blev uddelt af professionelle fagfolk, som på baggrund af baggrund af faktuelle oplysninger bedømte, at vi gør det bedst,« siger driftsdirektør Anne-Grethe Foss til B.T.

Hun afviser, at det italienske firma Ansaldo eller andre af sponsorerne bag prisuddelingen havde noget at gøre med juryens kåringer.

Københavns metro vandt også prisen som verdens bedste førerløse metro. På forhånd var det oplyst, at juryen i kåringen ville give særlig kredit til førerløse metroer, der kunne køre 24 timer i døgnet hele ugen. Det er det angiveligt kun den københavnske metro, der kan.

baa@bt.dk