Arbejdstilsynet haft haft travlt med at udskrive bøder til de selskaber, der deltager i metrobyggeriet i København.

På fire år er antallet af bøder for farlige arbejdsforhold og sjusk med sikkerheden mangedoblet på Københavns metrobyggeri. Det skriver Politiken.

Mens der i 2012 blev uddelt to bøder på 70.000 kroner, er der i 2015 blevet uddelt 33 bøder på i alt 1,6 millioner kroner frem til oktober. Det viser en opgørelse fra Arbejdstilsynet, som avisen sammen med Fagbladet 3F har fået indsigt i.

Ole Gunni Busck, der er lektor ved Aalborg Universitet med speciale i arbejdsmiljø, kalder tallene enestående. Han mener, der er noget svineri, når Metroselskabet samtidig har forsikret, at man tager arbejdsmiljø alvorligt.

»Det regner jo med bøder,« siger han til Politiken.

Både Metroselskabet, der er offentligt ejet, og hovedentreprenøren, CMT, erkender at antallet af bøder er alt for stort.

Louise Høst, der er plan- og arbejdsmarkedsdirektør i Metroselskabet, understreger dog over for Politiken, at Metroselskabet selv bad Arbejdstilsynet om at opretholde et såkaldt skærpet tilsyn med byggepladserne før sommer, da man godt var klar over problemet.

Ud over bøderne er der også et konkret problem med antallet af arbejdsulykker. Antallet faldt i 2014, men er steget igen i 2015, så det nu ligger omkring 20 procent over landsgennemsnittet.

Sigurd Nissen-Petersen, der er kommunikationschef i CMT, lover, at der nu vil blive taget hånd om problemerne.

»Bødemængden alt for høj, og det er et problem. Vi kan ikke leve med, at vi får de bøder. Vi kan ikke leve med, at vi har de ulykker, vi har. Men vi vil også gerne bruge påbuddene aktivt til at få fulgt op på byggepladserne«, siger han til Politiken.