Københavns metrocityring bliver én milliard dyrere end forventet - og syv måneder forsinket, fastslår Metroselskabet.

Metrocityringen i København bliver både dyrere og kommer til at være længere undervejs end planlagt. Det storstilede projekt bliver 1,2 milliarder kroner dyrere end forventet, og samtidig bliver det syv måneder forsinket og indvies nu først i juli 2019. Det oplyser Metroselskabet i en pressemeddelelse, efter at selskabet onsdag har afsluttet forhandlinger med projektets hovedentreprenør, Copenhagen Metro Team (CMT).

Selskabets bestyrelsesformand, Henning Christophersen, kalder resultatet af forhandlingerne »fornuftigt« og anbefaler, at bestyrelsen godkender den nye aftale.

»Metrobyggeriet har været gennem en svær periode med mange byggestop det seneste år. Transportministeren og Folketinget har med loven sikret faste rammer for resten af byggeperioden, og med Metroselskabets nye aftale ser vi frem til at få sat punktum for dette forløb og komme videre, så vi kan få færdiggjort Cityringen til glæde for de mange kommende passagerer, borgere og gæster i hovedstaden,« siger bestyrelsesformanden.

Han vurderer, at risikoen for yderligere forsinkelser og fordyrelser begrænses med den nye aftale.

»Samtidig indeholder aftalen vigtige initiativer, der skal give Metroselskabet bedre mulighed for at sikre ordnede løn- og arbejdsforhold og et godt arbejdsmiljø blandt alle ansatte på projektet,« siger Henning Christophersen.

Fra begyndelsen har Metrobyggeriet nemlig været præget af kritik af arbejds- og lønforholdene for byggearbejderne. Desuden har klager om støj og gener fra naboer til byggepladserne regnet ned over selskabet.

Rigsrevisionen har tidligere kritiseret såvel Metroselskabets styring af byggeriet som den løbende afrapportering til Folketinget. Og den administrerende direktør i Metroselskabet, Henning Plougmann Olsen, har tidligere erkendt over for Berlingske, at projektet ikke ville komme til at stå færdigt i december 2018 som planlagt.

29. august skal Metroselskabets bestyrelse beslutte, hvorvidt de skal indstille aftalen til godkendelse hos Metroselskabets ejere: Staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.