Det kan give store problemer, at stribevis af virksomheder trækker deres annoncer, forklarer professor.

København. Det kan få fatale konsekvenser for Den Korte Avis, at en lang række annoncører har valgt at fjerne deres annoncer fra netmediet.

Det vurderer Frands Mortensen, der er medieforsker og professor på Aarhus Universitet.

Han understreger, at det næppe drejer sig om store beløb, men at det vil kunne mærkes på et medie af Den Korte Avis' størrelse.

- De kan blive lukket af det, lyder det fra professoren.

- Selvfølgelig kan det ramme dem hårdt, hvis der er en masse, der smutter samtidig, siger han.

Torsdag trak Nordea sig fra at annoncere på netmediet, og siden har flere store virksomheder valgt at fjerne deres annoncer fra Den Korte Avis.

Ifølge TV2 drejer det sig nu om mere end 30 virksomheder, og på de sociale medier opfordres endnu flere til at følge trop under hashtagget #StopFundingHateDK.

Ifølge Frands Mortensen er det langtfra et nyt fænomen, at annoncører kigger på andet blot eksponering, når reklamerne skal fordeles i medierne.

- Der har altid været en klar erhvervsmæssig eller politisk præference omkring det, siger han.

Professoren fremhæver en periode i 1920, hvor Politiken blev ramt af en annonceboykot efter Påskekrisen, fordi avisen havde en holdning, som erhvervslivet reagerede kraftigt på.

- Det ramte Politiken meget hårdt, og der var mange år, hvor Politiken hang alvorligt med skuffen, siger han og tilføjer, at mange danske aviser er gået ned på manglende annoncører siden hen.

Ralf Pittelkow, der driver Den Korte Avis sammen med Karen Jespersen, ser det som en hetz mod det omstridte medie.

- Det er et fuldstændig uhørt angreb på ytringsfriheden, vi oplever her. Fuldstændig uhørt. Det er historisk enestående, siger han til Jyllands-Posten.

/ritzau/