'I mit arbejde som vagtcentralmedarbejder hos Østjyllands Brandvæsen oplever jeg stort set på daglig basis at folk ringer direkte ind til os for at anmelde en brand.' Sådan indleder Mikkel Clauson-Kaas et opslag på Facebook.

Han arbejder til dagligt hos vagtcentralen ved Østjyllands Brandvæsen. Og i den forbindelse kommer han med et opråb til danskerne.

Det går ganske simpelt ud på, at vi ikke skal være så bange for at ringe 112, hvis der opstår brand, akut sygdom, indbrud eller noget fjerde.

Han beskriver, hvordan mange ikke ringer 112 ved situationer som brand eller sygdom, men i stedet bruger tid på at finde det direkte nummer til eksempelvis brandvæsenet i Østjylland. Men som Mikkel Clauson-Kaas skriver i sit opslag:

'Det gøres naturligvis i absolut bedste mening, men det betyder jo ofte at folk først har måttet google vores nummer (eller et andet beredskabs nummer), for derefter at ringe, noget der jo egentlig kan gå relativt lang tid med.'

Men man skal ifølge Mikkel Clauson-Kaas ikke være bange for at ringe til 112, for som han skriver, så er det netop meningen med alarm 112, at de skal tage imod opkald om brand, akut sygdom, indbrud mm.

'1-1-2 operatørerne sidder der for det samme, og de er klar til at tage imod dit opkald om brand, uheld eller forurening, akkurat ligesom de tager imod opkald om indbrud eller sygdom. Tilsvarende er vi klar til at sende bilerne afsted ligeså snart 1-1-2 har behandlet dit opkald uanset om det omhandler ild i en skraldespand eller ild i en stor bygning,' skriver Mikkel Clauson-Kaas.

Han forklarer yderligere, at når man ringer op til 112, så er man et 'vigtigt led i den kædereaktion', som sættes i gang. Blandt andet kan man være nyttig med en stribe oplysninger, som kan bruges, når og hvis en udrykning er nødvendig.

Mikkel Clauson-Kaas opfordrer desuden folk, der ser hans opslag, til at dele det.

Du kan finde opslaget herunder.