Matas kan trække sig sejrrigt ud af en sag om misvisende priser mod kæden Normal.

Forbrugerombudsmanden giver nemlig Matas medhold i, at den konkurrerende kæde Normal skilter med vildledende markedspriser.

Det skriver TV 2.

På prisskiltene i Normal, der importerer deres varer fra udenlandske distributører i andre EU-lande, så de kan få varerne billigere, fremgår det ofte, hvor meget kunderne sparer i forhold til markedsprisen.

Det førte til en klage. Af den fremgår det, at markedsprisen i flere tilfælde har været baseret på forældede priser hos konkurrenterne.

Derfor blev Normal bedt om at dokumentere, at de priser, de brugte i sammenligningen, faktisk var markedsprisen. Men det kunne butikskæden, der blandt andet sælger tandpasta, shampoo, kosmetik og dyremad, ikke.

Det fremgår af en pressemeddelelse, Forbrugerombudsmanden har sendt ud onsdag.

»Når en butik markedsfører sine produkter med, at forbrugerne sparer penge ved at handle i butikken, fordi produkter er billigere end hos konkurrenterne, så skal butikken kunne godtgøre, at det er rigtigt. Normal sammenlignede sine egne priser med priser, som de oplyste i øvrigt var gældende på markedet ('markedspris'). Men de kunne ikke dokumentere, at de priser, de brugte i sammenligningen, faktisk var markedsprisen, og sammenligningen var derfor vildledende,« skriver Forbrugerombudsmanden.

'Det er vildledende'

Forbrugerombudsmanden har derfor nu indskærpet over for Normal, at virksomheden kun må bruge en sådan sammenligning, hvis butikskæden 'kan dokumentere, at det samme produkt samtidig sælges til den oplyste markedspris på den del af markedet, som det er rimeligt og relevant at sammenligne med.'

Forbrugerombudsmanden giver dermed Matas ret.

»Normal må heller ikke benytte vendingen 'fast lav underpris', med mindre dokumentationen for markedsprisen er på plads,« skriver Forbrugerombudsmanden videre.

Prissammenligning i markedsføring kan være helt i orden, forklarer forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, men det er vigtigt, at sammenligningen er 'korrekt, relevant og i øvrigt kan dokumenteres'.

»Ellers bliver forbrugerne jo vildledt, når de skal beslutte, hvor de vil købe deres varer,« siger hun og fortsætter:

»Det er vildledende overfor forbrugerne, hvis en butik markedsfører sine produkter som billigere end konkurrenternes på et udokumenteret sammenligningsgrundlag. Det udsætter samtidig de virksomheder, der sælger de samme produkter, for en unfair konkurrence.«

Normal har oplyst, at virksomheden tager Forbrugerombudsmandens afgørelse til efterretning og vil indrette sin fremtidige markedsføring i overensstemmelse med afgørelsen.