Den politiske enighed om det københavnske metrobyggeri slår revner. Flere frygter, at byggeriet kan skade Marmorkirken.

Frygten for, at Marmorkirken skal styrte sammen, kaster nu grus i byggeriet af den københavnske Metro Cityring. Et møde i dag mellem den administrerende direktør i Metroselskabet, Anne-Grethe Foss, og politikerne i Folketingets kultur- og trafikudvalg overbeviste ikke skeptikerne om, at de trygt kan lade selskabet placere en station netop ved Marmorkirken.

- Det er jo en teknikers holdning. Men det sagde de også nede i Amsterdam, og det sagde de i Köln, og det sagde de også, da vi byggede Storebæltstunnelen. Og alligevel blev den fyldt med vand. Så det viser, at der ikke er noget, som er 100 procent sikker og forsvarligt. Og så skal man tænke sig rigtig godt om, siger trafikudvalgets formand, Flemming Damgaard Larsen (V).

Skeptikernes frygt har fået ny næring, efter at metrobyggeriet i Köln tidligere på måneden fik byens historiske arkiv til at kollapse. Transportminister Lars Barfoed har derfor udskudt den endelige godkendelse af Metro-projektet med 14 dage. Projektet støttes ellers af alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten, men specielt i Venstre og hos Dansk Folkeparti er der kommet revner i enigheden.

Mens Venstres trafikordfører, Kim Christiansen, mener, at det er "fuldt forsvarligt" at give afgangssignal om 14 dage, så mener de to fætre og præster fra Dansk Folkeparti, Søren Krarup og Jesper Langballe, at risikoen for at skade Marmorkirken er så overvældende, at man ikke kan forsvare - endsige tænke på - at starte byggeriet af en station lige op ad kirken.

Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, mener dog ikke, at Köln er København.

- Det her er jo kalk, dernede var det sand. Det er en stor forskel. Så jeg går ud fra, at projektet kører igen om 14 dage - medmindre der kommer nye oplysninger. Hver eneste måned, vi venter, koster det jo 20 millioner kroner. Og hvis vi udsætter det meget, i et halvt år eller længere, og det frygter jeg kan blive konsekvensen, så er hele Metro-projektet i fare, siger Magnus Heunicke.

Inden Anne-Grethe Foss hastede videre til et nyt møde med Lars Barfoed forsikrede Metroselskabets administrerende direktør, også, at ulykken ikke kan ske.

- Vi har fortalt om, hvordan virkeligheden er. Vi mener, at vi fagligt er så velunderbygget, at det tager vi gerne ansvaret for, siger Anne-Grethe Foss.

/ritzau/