Mærsk-gruppen har solgt en stor del af sine aktier i Dansk Supermarked til Salling Selskaberne, der nu ejer mere end 80 procent af detailkæden. Salling Selskabernes klare dominans vil dog ikke få nogen konsekvenser ude i butikkerne, forklarer en ekspert. 

- Det kommer ikke til at betyde noget for forbrugerne i første omgang. Der vil ikke blive ændret på varerne eller priserne, siger ekspert i detailhandel, Bruno Christensen.

Dansk Supermarked ejer blandt andet Netto, Føtex og Bilka. De blev oprindelig stiftet af Herman Salling, og hovedandelen af aktierne er med Mærsks salg tilbage hos de oprindelige ejere. Det kan betyde, at vi i fremtiden vil se et mere konkurrencedygtigt selskab.

- Dansk Supermarked vil blive mere dynamisk og kan handle langt friere, som de købmænd, de er. De skal ikke længere tage hensyn til det image, som AP-Møller gerne ville udstråle, forklarer Bruno Christensen og uddyber, at Dansk Supermarked dermed vil stå stærkere i fremtidens kamp om detail-markedet.

- De vil komme til at handle mere aggressivt i konkurrencen mod Coop og de andre kæder, da de ikke har andre hensyn end de købmandsmæssige. Men konkurrencen på markedet er i forvejen så hård, at det ikke vil påvirke forbrugerne i fremtiden, siger Bruno Christensen. 

Værdien af Dansk Supermarked er opgjort til 41 milliarder kroner. Mærsk-gruppen har solgt aktier for en værdi af 17 milliarder kroner.