Det er en af Danmarks mest højprofilerede madanmeldere, der nu beskyldes for at nedgøre restauranter på et usandfærdigt grundlag. Søren Frank har været madanmelder på Berlingske i mere end 15 år.

 Nu erkender avisens ledelse, at anmelderen har løjet i en madanmeldelse torsdag 23 juni:

- Vores anmelder har begået en bommert her. En meget alvorlig bommert, og det har fået personalemæssige konsekvenser. Det siger Jens Grund, chefredaktør på Berlingske til DR Nyheder.

Læs også: Madkrig optrappes: Bortvis anmeldere

Læs også: Anmelder: Noma-kåring er velfortjent

Fredag 17 juni var Søren Frank på anmelderbesøg med sin 17-årige søn på restaurant Jasmin på Skovridderkroen i Charlottenlund nord for København. Søren Frank bestilte øl til sin søn, og tjeneren bad derfor om sønnens alder:

- Er han 18 år ? spurgte restaurantens personale, hvortil Søren Frank svarede -ja-ja. Hertil replicerede tjeneren, at sønnen ikke så ud til at være så gammel.

- Det er vist kun kinesere, der kan levere en fornærmelse med en sådan uskyldighed, skrev Søren Frank i sin anmeldelse.

Men sønnen var ikke 18 år, kan Berlingske nu bekræfte.

Endvidere erkender Berlingske, at Søren Frank fejlagtigt har skrevet, at restauranter må servere alkohol for unge, bare de er fyldt 16.

- Søren Frank har skrevet til tjeneren og undskyldt sin opførsel. Det er jo uacceptabelt, at en så erfaren madanmelder ikke kender de mest fundamentale regler i restaurationslovgivningen, erkender Jens Grund.

Hos restaurationernes brancheforening Horesta er man rystet over at en højtprofileret madanmelder benytter bevidst urigtige oplysninger.

- Søren Frank er en af Danmarks mest magtfulde anmeldere. Han kan lukke restauranter, siger Katia Østergaard, administrerende direktør for Horesta.

På Jasmin har den negative anmeldelse medført et styrtdyk i omsætningen. Berlingske har undskyldt fejlene overfor restauratøren men har ikke villet lave en ny anmeldelse. Sagen får dog den konsekvens, at bladhusets ledelse fremover vil tjekke negative madanmeldelser.

- Som en konsekvens af denne her sag har vi besluttet, at ved alle fremtidige anmeldelser, hvor man giver den laveste karakter, der skal der en redaktør indover som sparringspartner, fordi vi ved det kan have en voldsom konsekvens at få dårlige anmelderkarakterer siger Jens Grund.

Hos Horesta opfordrer man aviserne til fremover at lade restauranterne gennemlæse anmeldelserne, før de trykkes:

- Vi ser desværre jævnligt, at der er faktuelle fejl i anmeldelserne. Vi kunne derfor godt tænke os, at man lige sender anmeldelserne til virksomhederne. Ikke for at de skal ændre på dem, men for at få fejl rettet, siger Katia Østergaard