Har du oplevet en lignende episode, eller ved du noget om sagen? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Flere hundrede mennesker kom til skade og to mistede livet, da et jordskælv natten til fredag rystede den græske ferieø, Kos. Siden har flere lokale beboere og turister tilbragt nætterne under himlen i frygt for efterskælv og flere voldsomme rystelser.

Én af de mange danskere på øen er 57-årige Liselotte Stjerne Jensen, som er på ferie med sin mand. Parret bor på et hotel i byen Kos, hvor de på hotellet ikke har haft adgang til rindende vand i to dage.

På billedet: En dreng på den græske ferieø Kos ser på ødelæggelserne efter jordskælvet, der ramte natten til fredag.
På billedet: En dreng på den græske ferieø Kos ser på ødelæggelserne efter jordskælvet, der ramte natten til fredag. Foto: LOUISA GOULIAMAKI
Vis mere

Deres ferie er fuldstændig ødelagt, fortæller Liselotte Stjerne Jensen til BT. Men hun giver ikke jordskælvet skylden. Hendes vrede er rettet mod rejseselskabet Apollo.

»Vi har siddet på vores hotel siden jordskælvet ramte (natten til fredag lokal tid, red.). Vi har ikke været i bad og kan ikke gå på toilettet eller skylle vores hænder. Vi har ikke sovet i 48 timer nu, fordi vi er for nervøse og bange. Det er meget ubehageligt. Jeg har flere gange prøvet at ringe til Apollos servicetelefon for at få noget at vide, men ingen svarer den. Det var først fredag aften, at vi fik en sms fra dem,« fortæller Liselotte Stjerne Jensen over telefonen fra Kos.

I et opslag på Facebook skriver Apollo, at de har sendt en sms ud til deres gæster, og at deres servicetelefon er bemandet døgnet rundt. Men også at gæsterne skal forvente, at der er pres på telefonen i øjeblikket.

I beskeden fra Apollo stod der, at gæsterne skal kontakte deres familie og ellers henvende sig til servicetelefonen, hvis der er behov for hjælp. Et nummer som Liselotte Stjerne Jensen har ringet til utallige gange siden jordskælvet torsdag. Alle gange lige forgæves, fortæller hun:

»Jeg synes, det er for dårligt, at vi ikke bare har fået en beroligende sms. Det er først sidst på dagen fredag, at vi hører fra dem.«

Liselotte Stjerne Jensen og hendes mand er ikke de eneste danskere, der har rejst med Apollo, som desperat har manglet information og støtte fra rejseselskabet.

På Apollo Danmarks Facebook-side skriver flere kunder om deres oplevelser.

Apollo har svaret nogle af deres kunder på Facebook-siden, hvor de undskylder, at sms'en ikke blev sendt hurtigere ud til deres kunder.

Sent lørdag har ægteparret endelig fået talt med en guide fra Apollo, men hun tror ikke, at det ændrer deres situation. Deres ferie er ødelagt.

»Vi har fået fat i Apollo i dag (lørdag, red.), og de ville prøve at finde ud af noget. Vi vil bare gerne skifte hotel. At nogen kommer med noget vand til os. Hotellet siger, at vi selv kan gå ned og købe vand, men vi kan ikke smide fem liter kildevand i toilettet, hver gang vi bruger det. Der er ikke meget ved at være på ferie på den her måde,« fortæller Liselotte Stjerne Jensen og tilføjer:

»Ferien er ødelagt. Fuldstændig.«

Liselotte Stjerne Jensen og hendes mand havde bestilt en charterrejse til Kos med Apollo, hvor de skulle tilbringe otte dage på ferieøen fra torsdag den 20. juli frem til torsdag den 27. juli. De nåede knap at ankomme til deres destination, før de oplevede de kraftige rystelser fra jordskælvet.

På billedet ses ødelæggelser på den græske ferieø Kos. Jordskælvet, der ramte natten til fredag, blev målt til 6,5. Billedet her er fra lørdag den 22. juli.
På billedet ses ødelæggelser på den græske ferieø Kos. Jordskælvet, der ramte natten til fredag, blev målt til 6,5. Billedet her er fra lørdag den 22. juli. Foto: LOUISA GOULIAMAKI
Vis mere

Da BT talte med Liselotte Stjerne Jensen over telefonen lørdag aften, var det knap én time siden, at øen blev ramt af et efterskælv med en styrke på 4,6.

»Der var et stort efterskælv for en times siden. Vi sad på vores hotel, som næsten ligger midt inde i centrum af Kos. Det var så voldsomt, at skufferne åbnede sig fra reolerne igen, og glassene fløj ned fra bordet. Det hele var overstået på nogle få sekunder, hvorefter vi farede ud på vejen,« forklarer Liselotte Stjerne Jensen.

Har du oplevet en lignende episode, eller ved du noget om sagen? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.