Det går rigtig godt for danske Lego i disse år. Aktierne klarer sig pænt, salget går strygende og så er opmærksomheden på Lego som brand høj som sjældent før. Den danske legetøjsgigant er således også stormet ind på listen over verdens mest værdifulde brands

Har du også lagt mærke til, at Lego synes at være overalt i disse dag? Hver gang der er en ny storfilm (tænk på Frost, Jurassic World, Star Wars, Indiana Jones, Batman, Harry Potter og meget mere) så er Lego på banen med en legetøjsserie.

Og typisk følger der også et spil med i en eller anden form. Og så skal man heller ikke glemme Lego-filmen, der er basseret udelukkende på de populære klodser, og som fik enorm succes og blev et kritiker-hit og en salgssucces.

Slår Nokia og Nintendo
Alt sammen har betydet én ting. Lego er blevet mere populært – og Lego er blevet et stort og stærkere brand. Og det afspejler sig nu helt konkret i, at Lego er stormet ind på listen over verdens 100 mest værdifulde brands.

Lego ankommer på listen på en placering som nummer 82, mens ellers enorme og verdenskendte brands som Nokia, Duracell og Nintendo må forlade listen over de 100 mest værdifulde.

På listen, der bliver udført af bureauet Interbrands, vurderes Legos brand til at være svimlende 35 milliarder kroner værd.

Et gyldent æble
Selvom det går fremragende for Lego, så er der dog rigtig langt op til de øverste placeringer på listen. Og specielt rigtig langt op til den suveræne nummer 1, som ikke overraskende er iPhone- og iPad-producenten Apple.

Giganten fra USA topper listen med en helt ekstrem brandværdi på 1.138 milliarder kroner. Godt halvdelen af Danmarks BNP.

Når Apple er ganske suveræn på toppen, så er det ikke løgn. Man skal nemlig over 300 milliarder kroner ned i brandværdi, før vi finder nummer to på listen, der er internetsøgegiganten Google. Selskabets brand er 804 milliarder kroner værd.

På listens tredjeplads er der også tale om et pænt antal milliarder kroner. Her finder vi Coca-Cola, der har en anslået brandværdi på 524 milliarder. Igen et større hop nedad på godt 300 milliarder fra andenpladsen.

Klodser bedre investering end aktier
Hvis vi vender tilbage til danske Lego, så er de små klodser faktisk også en ganske god investering i sig selv. Den engelske avis The Telegraph har tilbage i august i år regnet sig frem til, at hvis man køber Lego-set og lader dem blive urørt i æsken, så kan man faktisk tjene flere penge, end hvis man sætter penge i aktier i det førende engelske indeks.

Lego-set har fået en øget værdi på 12 procent årligt siden år 2000, mens de førende engelske aktier i FTSE 100 kun har øget deres værdi med 4,1 procent. Det skriver avisen.

Du kan se hele top 20 her i artiklen.

Og så kan du finde den komplette liste på Interbrands hjemmeside her.