Øverst ses klip  fra filmen 'LEGO the movie'.

Den danske legetøjskoncern Lego er nu verdens mest magtfulde brand. LEGO har således slået italienske Ferrari af tronen, fortæller engelske The Telegraph.

Det er konsulenthuset Brand Finance, der har givet den danske legetøjskoncern den fornemme hæder. Brand Finance har vurderet de forskellige brands på marketing-investeringer og den goodwill, der er bygget op omkring brandet.

Læs også:

»Lego var den overraskende højdespringer, som overtog pladsen fra sidste års vinner, Ferrari, som det mest magtfulde brand,« fortæller Robert Haigh, der er branding expert hos Brand Finance.

»Meget af LEGOs succes skyldes filmen 'The Lego Movie', men LEGOs underliggende styrke ligger i, at brandet appellerer til begge køn og alle aldre. Børn elsker at lege med det, og forældre bliver nostalgiske af at se det,« fortæller han.

Ferraris fald skyldes brandets manglende succes på banen, ligesom brandet er blevet mere mainstream.

- Ferrari har mistet grebet siden Michael Schumachers æra, men det er virkelig sket et fald med dette års F1-team, der har klaret sig dårligt, udtaler Robert haigh.

Konsulenthuset PwC indtager pladsen som verdens anden mest magtfulde brand, mens  energidrik-giganten RedBull indtager tredjepladsen. På fjerdepladsen kommer McKinsey og på femtepladsen fødevare-kæmpen Unilever.

IT-mastodonten Apple beholder titlen som verdens mest værdifulde brand, skriver The Telegraph.