Ledelsen på Hvidovre Hospital, der også omfatter Amager Hospital, afviser, at den på nogen måde har forsøgt at forhindre medarbejdere i at udtale sig, herunder udtale sig kritisk om den nye akuttelefon 1813.

Vicedirektør på Hvidovre og Amager hospitaler Torben Mogensen siger, at ledelsen ’tværtimod konstant har opfordret sine medarbejdere til at deltage i den offentlige debat. Også hvis man har andre synspunkter end ledelsen’.

Mogensen siger, at han ’ikke fortryder’ ophængningen af sedlen eller det ordvalg, der er anvendt - ’sedlen blev hængt op den 1. januar og skyldes udelukkende, at vi ønskede ro til at behandle de mange patienter, der traditionelt kommer nytårsaften, samtidig med at vi skiftede akutsystem til 1813. Vi var klar over den store interesse fra pressens side. Vi ønskede således, at vores personale kunne koncentrere sig om patienterne. Samtidig ønskede vi at beskytte vores patienter, hvis pressen ønskede at besøge Hvidovre og Amager hospitaler. Patienterne er, specielt efter nytårsaften, i en tilstand, der kræver særlig beskyttelse’, siger han.

Pressepolitik

Han medgiver dog, at sedlen skulle være fjernet den 2. januar, men at det først skete i lørdags, og på spørgsmålet om, hvordan hospitalsledelsen direkte ’opfordrer’ medarbejderne til at deltage i den offentlige debat, svarer han:

- Jeg (deltager) jævnligt i møder med medarbejdere og tillidsfolk og understreger, at vi opfordrer medarbejderne til at deltage i den offentlige debat. Det står også i vores nedskrevne pressepolitik, som er mange år gammel. Hvidovre Hospital er meget åben for pressen. san