De blev landskendt som ”Flettepigerne”, da de udgav deres første bog, mens de stadig gik i grundskole. Tre år efter har de to teenagepiger tjent en mindre formue. Det skriver Børsen.

Det hele begyndte med en hobby. De to 13-årige piger Laura Arnesen og Marie Wivel elskede at flette hinandens hår. Efterhånden greb deres hobby så meget om sig, at de flettede mere og mere specielle frisurer.

For tre år siden valgte de at oprette en instagramprofil, hvor de lagde billeder og guides ud til deres hår-værker. De blev hurtigt så populære, at de fik mange følgere, og så blev de 13-årige for alvor kendt. Faktisk så kendt, at de pludselig blev tilbud en bogkontrakt.

Bogen ’Fletninger’, der viser og fortæller, hvordan man fletter fletninger, udkom og blev hurtigt et kæmpehit.

Alene i Danmark har den solgt i 175.000 eksemplarer. Senere udgav de en bog nummer to, der solgte i 45.000 eksemplarer. Og dertil kommer, at den første bog er blevet udgivet i 15 lande.

Ifølge Børsen har de to piger sandsynligvis haft en indtjening på over to millioner kroner alene på det danske bogsalg.

Og det er jo ikke så dårligt for to unge teenagere.

Men selv om der var gode penge i fletningerne, så er det ikke det, der skal være pigernes levevej det næste stykke tid. Det beretter den ene del af fletningesuccessen – Laura Arnesen. Pigerne har nemlig valgt at lukke deres Instagramprofil, hvor de deler råd og billeder af fletninger.

»Det har været bevidst, at vi er stoppet. Vi kunne mærke, at når vi havde mindre tid, så blev det halvhjertet. Vi ville hellere stoppe, mens legen var god, end at fortsætte med noget, der ikke var vores gode produkt længere,« fortæller den nu 17-årige Laura Arnesen til Børsen.

Hun går i 2.g, og det gør hendes veninde Marie Wivel også. Og netop det, at de to piger vil have mere fokus på gymnasiet, er en af årsagerne til, at de har fået mindre tid til fletningerne.

Pigerne har tjent godt med penge på at flette hår, men det har aldrig været pengene, der var motivationen, beretter Laura Arnesen – omend hun indrømmer, at det da har været dejligt med de ekstra penge.

Blandt andet har hun haft råd til at købe en taske, hun længe havde ønsket sig, mens veninden Marie Wivel havde råd til at besøge en anden veninde i New York.



Pengene har dog aldrig betydet så meget, at pigerne har solgt ud af sig selv. Det vigtigste for dem har været at levere kvalitet og fremstå ’ægte’- og derfor har de også gennem tiden sagt nej til at reklamere for diverse produkter i forbindelse med deres instagram-fletterier.

»Vi har aldrig haft en strategi om at være kommercielle. Vi har aldrig tænkt, at vi ville ud i verden, eller at vi ville tjene penge på det, vores intention har været at have det sjovt,« siger Laura Arnesen.

Selv om pigerne nu er stoppet med at dele deres fletterier på de sociale medier, så har flette-successen alligevel givet dem blod på tanden til en dag at påbegynde et nyt iværksætter eventyr – og gerne sammen.