Familien Christensen fik en dårlig afslutning på en ellers dejlig ferie, da de blev fanget i Palma Lufthavn på Mallorca på grund af en syg pilot. De sad på nogle hårde plastikstole uden at blive tilbudt puder eller tæpper.

Også information manglede, og derfor turde familien ikke forlade gaten, som de derved blev bundet til i 14 stive timer på nogle hårde plastikstole med rette ryglæn, som Lars Christensen ikke særlig godt kan tåle.

Han har store rygsmerter på grund af en fejlslagen rygoperation og kan ikke tåle at sidde på de hårde plastikstole – særligt ikke mange timer i træk. Men det blev han nødt til, for der var ikke meget hjælp at hente fra SAS’ personale, da de først var gået fra flyet og tilbage i gaten igen, og på intet tidspunkt blev familien tilbudt tæpper eller puder på trods af, at de efterspurgte det.

»Vi har egentlig allerede sat os i flyveren og kan godt høre på kabinepersonalet, at noget er galt. Kort efter spørger de, om der er en læge eller sygeplejerske til stede, fordi en af piloterne er blevet syg. Vi bliver taget af flyet, og herfra slutter det nærmest fuldstændig med kommunikation fra SAS,« fortæller han til BT.

Kaotisk stemning og ingen kommunikation

Generelt var stemningen kaotisk og ingen vidste noget. Rygterne begyndte at løbe blandt passagererne, fordi nogle af dem – heriblandt Lars’ hustru Lena Christensen – fik en sms fra flyselskabet om, at de ville kunne komme på et fly klokken 16, altså fem timer efter, flyet skulle være lettet. Men intet skete.

Dog mener pressechef hos SAS, Mariam Skovfoged, at flyselskabet har gjort, hvad de skulle:

'Vores passagerer har fået informationerne på mail og direkte på sms, hvis de har oplyst deres informationer til os, og har også fået udleveret madkuponer i lufthavnen. Vi forsøger altid at hjælpe passagerne så godt, vi kan, og det er selvfølgelig ærgerligt, hvis kunden ikke føler, at vi har levet op til det,' skriver hun i en mail til BT.

»På et tidspunkt kalder personalet i lufthavnen os sammen for at høre, om nogen af os har fået noget information, for de har ikke. Det er der så heller ikke nogen af os passagerer, der har,« husker Lars Christensen.

Familien Christensen følte sig fanget i lufthavnen og i gaten. De vidste ikke, hvornår der kom noget information, så de turde ikke gå for langt væk. Det lykkes for nogle af de andre passagerer at ombooke sig til et andet fly, men så heldige var den lille familie ikke. Der var ikke flere ledige pladser, da de prøvede.

»Vi spørger, om vi kan blive indlogeret på et hotel, men ingen i lufthavnen ved, om det er noget, vi har ret til, og om vi kan få det. Det er meget frustrerende ikke at få noget at vide.«

Her Lars og Lena Christensens søn, der forsøger at tage en lur på de hårde plastiksæder i Palma Lufthavn.
Her Lars og Lena Christensens søn, der forsøger at tage en lur på de hårde plastiksæder i Palma Lufthavn. Foto: Privat foto
Vis mere

'Passagerne er ikke blevet tilbudt hotel, da man har vurderet, at de kan flyve hjem i stedet for at sove på hotel,' skriver Mariam Skovfoged.

Klokken 23.15 ankom der endelig en pilot, som var blevet fløjet ind af SAS. Men det resterende kabinepersonale var ikke til stede og ankom først tre kvarter senere, mener Lars Christensen. Derefter blev passagererne sendt til en anden gate, blot for at blive sendt tilbage til den, de kom fra, og Lars Christensen er ikke i tvivl om, at det skyldtes dårlig kommunikation fra SAS. Endelig klokken 00.30 var alle passagerer ombord, og flyet kunne lette.

Lige til højrebenet

»Da vi kommer hjem, klager vi til SAS og tror egentlig, at vores sag er lige til højrebenet, og at vi vil få udbetalt kompensationen uden noget. I stedet får vi et standardsvar og et afslag. SAS er lig med nul service. Der er ingen service overhovedet,« siger Lars Christensen.

Jurist og chef for retssagsafdelingen hos Flyhjælp, Lars Rønstrup, vurderer, at familien vil være berettiget til EU-kompensationen på 400 Euro – næsten 3.000 danske kroner – per passager, og at de burde være blevet tilbudt hotelophold udover de madkuponer, de fik, fordi flyet var mere end fem timer forsinket.

En syg pilot tæller nemlig ikke som en særlig omstændighed, mener Lars Rønstrup, selvom det er den forklaring, SAS giver familien som afslag på deres ansøgning om kompensation.

I særlige tilfælde kan flyselskaber blive fritaget for kompensationspligten, men det vurderer Lars Rønstrup ikke, SAS er i dette tilfælde.

Det er Mariam Skovfoged dog ikke enig i.

'En syg pilot, mener vi godt kan være en usædvanlig omstændighed. Piloten blev syg ombord, og blev hentet af ambulance ved lufthavnen i Mallorca. Her er vi på udebane. Det er et sikkerhedsspørgsmål også, og derfor kan det desværre tage tid, selvom vi gør det så hurtigt, vi kan,' skriver hun.

Men Mallorca bør ikke tælle som 'udebane', mener Lars Rønstrup.

’Med tanke på, at flyvningen skulle foretages fra Mallorca til København midt i højsæsonen, vurderes det umiddelbart, at SAS ikke har gjort nok for at begrænse forsinkelsens varighed og dermed blive fritaget fra kompensationspligten,’ skriver han til BT.

Lars Christensen og familien er ikke i tvivl om, at de vil gå videre med sagen til Trafikstyrelsen og Forbrugerankenævnet og overvejer også at kontakte en advokat, som kan vurdere deres sag. Da BT spørger, om han kunne finde på at flyve med SAS igen, griner han.

»Vi fløj med SAS, fordi vi troede, de havde god service, men vi har oplevet lavprisselskaber meget bedre. Så nej, det gør vi ikke igen.«