Højtlæsning og samtale om det læste - såkaldte dialogisk læsning - gør sprogsvage børn i børnehaven mere skoleparate, mener forskere, der præsenterer ny viden om metoden på en konference mandag.

At læse højt og snakke om det højtlæste styrker sprogsvage børnehavebørn og gør dem klar til folkeskolen og deltagelse i fællesskabet.

Det mener forskere, der mandag præsenterer nyt materiale og viden om såkaldt dialogiske læsning, skriver Kristeligt Dagblad.

»Metoden udvider både ordforrådet og sætningsdannelsen, og dette giver igen børnene mere mod til at kommunikere, hvilket er af stor betydning for, at de kan være med i fællesskabet,« siger Stig Brostöm, der er professor i småbørnspædagogik ved DPU Aarhus Universitet, til avisen. Han har været med til at udvikle lærebogsmateriale for Mary Fondon, som netop bygger på dialogisk læsning.

»Det er en forholdsvis enkel metode til at styrke børnenes kommunikationsevne. Vi kan ikke garantere, at det fører til, at hvert barn vil få højere karakterer i skolen eller klare sig bedre end deres forældre, men det gør dem uden tvivl mere skoleparate,« tilføjer han til avisen.

Mary Fondens direktør forklarer til Kristeligt Dagblad, hvordan en skolestart kræver et ordforråd på 10.000 ord, men at mange børn er bagud allerede fra første skoledage. Generelt har 17 procent af tre-årige i Danmark behov for en særlig sproglig indsats, og Danmark ligger i dag under OECD-gennemsnittet, når det kommer til at bryde negativ social arv.