Lærerne skal ikke regne med at kunne gå før tid, når de nye arbejdstidsregler træder i kraft. Skolelederne vil holde sig til reglerne, viser rundspørge.

Til august træder de nye arbejdstidsregler for lærerne i kraft, og de kommer formentlig til at blive fulgt til punkt og prikke.

Det tyder nemlig ikke på, at skolelederne er villige til at gå på kompromis med reglerne, selv om en lærer skulle ønske det. I en undersøgelse foretaget af Berlingske Research, hvor 184 skoleledere ud af 1.274 mulige har deltaget, svarer kun 11, at de »i høj grad« eller »i meget høj grad« er klar til at imødekomme særønsker fra lærerne og dermed gå på kompromis med arbejdstidsreglerne.

59 af de 184 skoleledere afviser pure at gå på kompromis, mens 104 svarer, at de kun vil gøre det »i mindre grad«.

Næstformand i Skolelederforeningen Jørgen Mandrup Nielsen opfordrer da også til, at skolelederne følger skolereformens rammer.

»Der kan være helt personlige hensyn på den enkelte arbejdsplads i forhold til den enkelte medarbejder, som gør, at man kan dispensere. Men overordnet set så følger vi selvfølgelig de aftaler, der laves centralt og kommunalt. Selvfølgelig gør vi det,« siger Jørgen Mandrup Nielsen.

Han understreger, at skolelederne har efterspurgt de nye arbejdstidsregler i »rigtig mange år«.

I Danmarks Lærerforening ser man dog helst, at arbejdstidsreglerne bliver droppet lige så hurtigt, som klasselokalet bliver tømt, når det ringer ud til frikvarter på en varm sommerdag.

»Det er et tankegods fra en svunden tid, som man pludselig lægger ned over skolen, og derfor bør vi, når det er muligt, sørge for at få nogle ordentlige og fleksible regler til den danske folkeskole og de øvrige uddannelsessteder,« siger lærerformand Anders Bondo Christensen.

Han nævner en række eksempler på, at det vil være til skolens bedste, hvis man holder fast i fleksibiliteten. Blandt andet har Anders Bondo Christensen hørt om flere lærere, som har holdt sig fra at lave forberedende arbejde til det kommende skoleår i ferien, hvor det ellers var mest oplagt, fordi de ikke vil bruge deres fritid på det mere.

»Sådan nogle rigide regler, hvor alt skal udføres på arbejdsstedet, det svarer ikke til en moderne, fleksibel vidensinstitution, som skolen er,« understreger Anders Bondo Christensen.