Elever skal kunne tale med lærere om problemer i hjemmet. Men lærerne er under tidspres, mener deres formand.

København: Folkeskolens lærere skal ikke kun stå ved tavlen og undervise i grammatik, matematiske formler og historie. Lærerne skal også snakke med elever, der ikke ser ud til at trives og måske er udsat for vold. Men tiden til de fortrolige samtaler er knap.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, er ikke i tvivl om, at lærerne spiller en væsentlig rolle, når vold mod børn i hjemmet skal bekæmpes.

- Det er vigtigt, at vi som lærere er et frirum for eleverne i skolen. At de har muligheden for at tale med en lærer og en voksen på en anden måde.

- Derfor skal vi have tid til børnene, og det er desværre noget af det, der er presset i den danske skole i dag, siger Anders Bondo Christensen.

En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) viser, at hvert sjette barn har været udsat for en form for fysisk vold i hjemmet det seneste år.

Det er særligt hos familier, der i forvejen har problemer, at børn oplever vold. Også børn, der opfatter sig selv som fagligt svage, har større risiko for at blive udsat for vold.

Formanden for Danmarks Lærerforening genkender billedet af, at børn fra socialt og økonomisk trængte familier er særligt udsatte. Derfor skal vold i hjemmet bekæmpes på samfundsplan såvel som tæt på eleverne.

- Vi har en underretningspligt, som vi selvfølgelig skal tage alvorligt. Men det, at vi underretter de sociale myndigheder, forandrer ikke i sig selv situationen. Der skal følges op, siger Anders Bondo Christensen.

Spørgsmål: Sørger lærerne for at tale med børn, der ikke synes at trives?

- Det tror jeg, at vi gør. Men desværre har vi i dag fået betydeligt mindre tid til det enkelte barn. Det er dybt frustrerende for en lærer, hvis han eller hun ikke føler, at der er tid til at følge op på et barns vanskeligheder.

/ritzau/