Flere af landets lærere føler ikke, at de er tilstrækkelig klædt på til at integrere bevægelse i undervisningen.

Folkeskolereformens mål om mere bevægelse i elevernes hverdag har vist sig at volde en række af landets lærere kvaler.

Således viser en undersøgelse fra Dansk Skoleidræt, at hele fire ud af ti lærere ikke føler sig tilstrækkeligt klædt på til at få bevægelse ind i undervisningen. Det skriver Politiken fredag.

»Selv om der også er lærere, som ikke har problemer med reformens krav om øget bevægelse, så viser undersøgelsen tydeligt, at der er en stor gruppe lærere, som ikke føler sig hjemme i den nye virkelighed,« siger generalsekretær i Dansk Skoleidræt, Niels Grinderslev, til avisen.

Som følge af skolereformen skal børn i folkeskolen have gennemsnitligt 45 minutters bevægelse hver dag.

Undersøgelsen fra Dansk Skoleidræt viser, at 60 procent af lærerne har »brug for mere vejledning og inspiration« til at integrere bevægelse i skoledagen, skriver Politiken.

Samtidig siger 38 procent af lærerne altså, at de »ikke er tilstrækkelig klædt på« til at sikre eleverne den aktive hverdag, som reformen lægger op til.

1.038 lærere fra hele landet har deltaget i undersøgelsen fra Dansk Skoleidræt.