Det er uhensigtsmæssigt, at landets fem regioner ikke bruger den samme visitationsmetode til skadestuer og lægevagter, mener Lægeforeningen. Danske Regioner afviser kritikken.

Hvis du bor i hovedstadsområdet, skal du ringe til akuttelefonen 1813, når du bliver syg. I Midtjylland er det den praktiserende læge, der skal have et kald på hverdage, mens lægevagten sidder klar i weekenden, når uheldet er ude.

De fem regioner har vidt forskellige måder at håndtere det på, når en borger kommer til skade eller bliver akut syg. Og det er uheldigt, mener formanden for Lægeforeningen, Mads Koch Hansen, der efterlyser ens praksis i alle regioner.

»Vi er et meget lille land, og der er ingen grund til, at alting skal være forskelligt, om man bor på den ene eller anden ø, eller alt efter hvor man bor i Jylland. Vi så gerne, at man tog de gode ordninger, der allerede findes, og indførte dem på landsplan som udgangspunkt,« siger han.

Men det afviser Ulla Astman (S), formand for sundhedsudvalget i Danske Regioner. Hun ser ingen grund til, at regionerne skulle gribe visitationen ens an. Tværtimod er der god grund til at gøre det forskelligt, fordi regionerne har forskellige vilkår.

»Der er ikke det samme udgangspunkt i Hillerød som i Hjørring. For os er målet det vigtigste, og det er visitationen til skadestuerne. Jeg synes, at lægerne er for fokuserede på midlet, og at det skal være ens. Der er ikke evidens for, at det skal foregå på én måde, eller at noget er bedre end andet,« siger hun.

Ulla Astman peger på, at der i regionerne blandt andet er forskel på befolkningstætheden og på mulighederne for lægefaglig rekruttering. Det er de forskelle, der giver behov for forskellige måder at visitere på.

Fra 2014 er det et krav, at alle regioner har en visitation til skadestuer og lægevagter, og formanden for Lægeforeningen fremhæver især den model, man bruger i Region Midtjylland og Region Nordjylland som en, der kunne være landsdækkende.

Her skal du ringe til din egen læge i dagtimerne og til vagtlægen på de skæve tidspunkter, før du kan aflægge skadestuen et besøg.

En model, som derimod ikke får rosende ord med på vejen fra Mads Koch Hansen, er Region Hovedstadens hårdt prøvede 1813-model. Her har især linjens lange ventetider ved visitationens begyndelse mødt kritik, ligesom Lægeforeningen tidligere har angrebet det faktum, at det er sygeplejersker, der tager imod henvendelserne til akutlinjen.

En kritik, der ifølge regionens koncernchef, Svend Hartling, er helt ubegrundet.

»Jeg kan godt forstå, at ventetiderne kan give utryghed, men det gør mediernes vedvarende omtale af enhver uheldig episode også. Der er ikke belæg for, at vores model er mindre tryg end de andre. Der sker fejl i alle systemer - også i de andre regioners lægevagter« siger han.

Det nyeste skud på stammen inden for visitationsmodeller finder man i Region Syddanmark, hvor man 1. april indførte en såkaldt Læge- og Skadetelefon, der har lægernes fulde opbakning.

»Vi har taget de bedste løsninger for visitation til skadestuerne og lavet en hybrid. Sygeplejerskerne tager sig af skaderne, og hvis det er mere alvorligt, visiterer de videre til os. På den måde er det stadig en læge, der visiterer akutte sygdomme 24 timer i døgnet,« siger Birgitte Ries Møller, formand for Praktiserende Lægers Organisation i Region Syddanmark.

Mads Koch Hansen fremhæver den syddanske model som vellykket grundet linjens gnidningsløse start, mens han fastholder, at det ville være bedst med én model for hele landet.