De kunne blive ultra, ultra rige, hvis de solgte Lego nu. Men familien Kirk Kristiansen har ingen interesse i at sælge familievirksomheden. Og der er der flere grunde til, vurderer eksperter.

Mindst 150 milliarder kroner. Direkte ind på bankkontoen til eget forbrug. Det kunne blive en realitet for Kjeld Kirk Kristiansen, hans kone Camilla og parrets tre voksne børn; Sofie Kirk Kristiansen, Thomas Kirk Kristiansen og Agnete Kirk Thinggaard, hvis de valgte at sælge familiens livsværk, legetøjsgiganten Lego.

Men selv om et salg på nuværende tidspunkt kunne bliver ekstremt indbringende for familien, så er det stort set utænkeligt, at de kunne finde på at sælge virksomheden.

Det vurderer Claus Skovhus, der er erhvervskommentator hos Berlingske Business.

»Det er ikke noget, jeg kan forestille mig, at de vil gøre, og jeg kan heller ikke se nogen begrundelse for at sælge Lego. Det er så stor en pengemaskine, og Lego bliver ikke en bedre virksomhed af at blive solgt til en anden virksomhed,« siger han.

Han peger desuden på to andre vigtige årsager til, at Lego efter al sandsynlighed forbliver på danske hænder. For det første er hverken familien eller virksomheden i økonomiske vanskeligheder, så der er dermed ikke behov for et salg.

»De står ikke og mangler penge, og de har lavet en plan for, hvordan familien skal blive ved med at kontrollere den. Så for mig er det klart, at de vil beholde Lego i familiens eje,« siger Claus Skovhus.

Desuden er der også det faktum, at familien Kirk Kristiansen er meget nært knyttet til Lego samt Billund, hvor virksomheden ligger placeret.

Lego blev stiftet af Kjeld Kirk Kristiansens farfar Ole Kirk Christiansen i 1934, og blev siden videreført af Kjeld Kirk Kristiansens far, Godtfred Kirk Christiansen.  I 1979 overtog Kjeld Kirk roret i familievirksomheden, som han styrede ind til han gik af i 2004.

»Familien har en ekstrem veneration for navnet Lego, for visionen og missionen. De er dedikeret, og selv da Lego var i en dyb krise, insisterede familien på at fastholde Lego på egne hænder,« siger Claus Skovhus.

Kjeld Kirk Kristiansens rejse med Lego har nemlig ikke været én uafbrudt succes. I begyndelsen af årtusindeskiftet kom Lego ud i en stor krise med røde tal på bundlinjen og et milliardunderskud. Bunden blev ramt i 2003, hvor underskuddet endte på 1,9 milliarder kroner.

Krisen var så voldsom, at der undervejs blev talt om et muligt salg af Lego – hvilket familien dog for enhver pris forsøgte at undgå.

I stedet forsøgte man at skifte ud i topledelsen, og det endte da også med at blive den rette løsning. For Legos nye topchef Jørgen Vig Knudstorp, der overtog styringen i 2004, viste sig som en sand mirakelmager. På kun to år vendte han det gigantiske underskud til et overskud, og han er i den grad stadig manden, der tilskrives Legos fortsatte vækst og enorme succes i dag.

Forfatter Søren Jakobsen, der har fulgt Lego-familien tæt gennem flere år og som har skrevet flere bøger om familien, er heller ikke i tvivl om, at et salg af Lego bestemt ikke er noget, som familien overvejer på nuværende tidspunkt.

»Kjeld trak den rigtige beslutning dengang. Og Lego skal ikke sælges. De har jo ikke pengeproblemer, og man sælger ikke en guldmine, der kører godt: Det gør man bare ikke,« siger Søren Jakobsen og tilføjer:

»Virksomheden er jo også blevet en familietradition, og det spiller en stor rolle. Det skal man ikke underkende.«

Ifølge Søren Jakobsen er den største risiko for Lego, hvis direktør Jørgen Vig Knudstorp pludselig vælger at stoppe.

Frygt og fine fornemmelser: Derfor er Danmarks superrige så hemmelighedsfulde

Claus Skovhus mener heller ikke, at et salg på nogen måde kan blive relevant – ikke mindst, fordi det vil være svært at få øje på en mulig køber.

»Det er vanskeligt at se, at der skulle være konkurrerende legetøjsgiganter, som kan bidrage med noget som helst. Der er næppe tvivl om, at de løbende får henvendelser, men det giver ingen mening for Lego-familien at sælge i dag. De har sikret arvefølgen og skabt Kirkbi, som spreder investeringerne,« siger han og tilføjer, at man kan sige, at familien i deres investeringsselskab Kirkbi, der ejer 75 procent af Lego, har skabt sin egen kapitalfond.

Ifølge Claus Skovhus er det interessante scenarie, hvis familien Kirk Kristiansen besluttede sig for at børsnotere Lego, men heller ikke den mulighed virker særlig realistisk.

»Når det ikke er relevant med en børsnotering eller salg, så skyldes det, at Lego ikke mangler penge. De tjener så meget, at de kan finansiere deres egen vækst. De har med andre ord så mange penge, at de kan investere i nye markeder og nye fabrikker i et højt tempo,« forklarer han.