Aldi lancerer snart nye kassebånd, som skal gøre det nemmere at pakke sine varer. Eksperten i detail Bruno Christensen siger, at det kan redde underskudsforretningen.

Når du pakker dine varer i Aldi, er der ikke noget kassebånd, derfor skal du stå ved siden af ekspedienten og skynde varerne ned i posen, så den næste kan komme til.

»Lige den detalje med kassefunktionen er til stor irritation hver eneste dag. Medarbejderne bliver mødt af utilfredse kunder, og kunderne ved ikke, hvor de skal gøre af deres varer. Det er en lille detalje, men den har stor vigtighed for kunderne og deres oplevelse,« fortæller Bruno Christensen, der følger både de udenlandske og danske supermarkeder tæt.

Oplevelsen i kassen er det sidste kunden tager med sig ud af butikken, og derfor kan det få flere kunder til at vælge et andet supermarked at handle i, forklarer han.

Da Aldi har været ramt af underskud, kan de nye ændringer måske ændre den kurs, de er på vej mod.

»Aldi mangler omsætningerne i sine butikker, en af måderne at ændre omsætningen på er at lave større butikker og ændre det irritationsmoment med kassen,« fortæller Bruno Christensen.

Aldi selv anerkendte i en pressemeddelelse, at deres kassebånd ikke er et hit hos deres kunder, og de derfor vil ændre det.

'Vi er ikke kendt for at have de mest indbydende butikker, eksempelvis har vores kassebånd længe været til frustration for vores kunder. Det gør vi nu noget ved, så indkøbsoplevelsen kommer i top,' siger direktør for kvalitet, CSR og kommunikation i Aldi Danmark, Thomas Bang i pressemeddelelsen.

Generelt bliver butikkerne større, og det bliver også slut med deres 'pant-system', hvor man som kunde skulle strege ud på et papir, hvor mange flasker man kom med og få pengene for panten af en kasseekspedient. Nu vil kæden sætte pantautomater op.

»Aldi har altid gjort tingene på den mest effektive måde, men ikke for et kundemæssigt hensyn, men for at reducere omkostningerne,« siger Bruno Christensen.