Imerco har fået en sand byge af rasende beskeder fra utålmodige netkunder, som i timevis forsøgte at få fingrene i Kählers 175års jubilæumsvase mandag morgen - uden held.

16.000 danskere klikkede samtidigt ind på imerco.dk og forsøgte at købe den eftertragtede blomstervase, som blev sat til salg i et begrænset antal. Det fik hjemmesiden til at gå ned, men først ved 17-tiden gav Imerco de mange kunder, som havde siddet foran computeren siden klokken 10 en forklaring:

'Kære alle

Situationen er den, at 16.000 danskere i dag har forsøgt at købe en Kähler vase samtidigt. De mange kunder blokerer desværre for, at man kan gennemføre et køb. (…) Står du ikke i kurven og venter på at betale, så skal du betragte vasen som udsolgt. Vi beder dig om at lukke ned. Du kommer desværre ikke igennem og kan genføre et køb.

Vi beklager virkelig ulejligheden'

Men den undskyldning fik mildest talt ikke de mange kunder til at køle ned. Imercos Facebook-væg blev bombarderet med vrede beskeder. Her er et lille udpluk:

- Det er da det værste svineri jeg længe har hørt om,jeg er en af de mange der siddet siden i morges og ikke kunne ligge vasen i kurv,så jeg kræver da absolut en forklaring på det i skriver her,for som jeg forstår det så får jeg ingen vase, skriver Jeanette Christiansen.

- Vor herre bevares. Det har på intet tidspunkt været muligt at lægge varerne i kurv. Tror I har holdt os alle for nar hele dagen, skriver Marianne Bonne.

- HOLD KÆFT HVOR ER DET FOR DÅRLIGT! Har siddet her siden kl. 09 i morges!!!!!! (Som så mange andre)!!!! Vi kan da ikke gøre for, at jeres "Læg i Kurv"-knap ikke har virket!!!!!!!!!!, skriver Carina Lyngholm Rasmussen.

Også dem der gik på imerco.dk for at købe andet end den megapopulære Kähler-vase var godt knotne:

- Fedt..... Og her har jeg brugt hele dagen på at købe en æggekoger Og det har ikke været muligt grundet en skide vase....., skriver Rene Kristiansen.

Der er dog også brugere, som maner til besindighed.

- Slap dog af, det er da bare en vase!, skriver Julie Worm Hammershøj.

Den overvældende efterspørgsel kom som en kæmpe overraskelse for Imerco.

- Vi er blevet væltet af efterspørgslen i dag. Det her er isenkrambranchens svar på en One Direction-koncert. Vi har hele tiden gjort opmærksom på, at der var et begrænset antal vaser, og vi har løbende holdt vores kunder orienteret. Men det er kommet bag på os, at der var så stor interesse for vasen, siger marketings- og kommunikationschef Lotte W. Præstgaard til TV2.dk.

Hun fortæller, at Imerco behandler ordrene i den rækkefølge, de er kommet ind, så de første kunder har fået bekræftet deres køb af vasen.

Andre kunder valgte den - i bagklogskabens klare lys - smarteste løsning og gik ned i en Imerco-forretning for at købe den eftertragtede vase. Her var der ingen problemer... hvis man var tidligt nok ude.