»Hvorfor har I ikke en overenskomst?«

Det spørger flere kunder lige nu mobilselskabet Telmore om på deres Facebook-side.

Flere brugere har i løbet af det sidste døgn henvendt sig til Telmore, og nogle undrer sig over, at virksomheden ikke har en overenskomst.

Andre langer hårdere ud efter selskabet.

'Jeg har ikke lyst til at lægge penge i en virksomhed, som ikke har ordnede forhold for sine medarbejdere,' skriver Jesper Lyders Andersen blandt andet på virksomhedens Facebook-side.

Spørgsmålet er opstået, efter en bruger spurgte Telmore om, hvorvidt firmaet havde en overenskomst, og opslaget blev derefter fjernet.

Det var socialdemokraten Benny Engelbrecht, der opdagede, at Telmore havde slettet opslaget, efter de svarede, at deres medarbejdere ikke var omfattet en overenskomst. Herefter har socialdemokraten delt det på sin Twitter og Facebook.

Efterfølgende har Telmore bragt opslaget igen, og de oplyser, at det var en fejl, det var blevet skjult i første omgang.

På trods af at TDC er omfattet en overenskomst, er deres datterselskab Telmore ikke. Det er dybt problematisk, mener formanden for HK Service Hovedstaden, René Knudsen. Han mener, medarbejderne hos Telmore uden en overenskomst er i større fare for at blive udsat for løndumping.

»Moralsk set er TDC lige så uetisk som Ryanair,« siger René Knudsen og uddyber, at juridsk set gør Telmore ikke noget ulovligt. Dog stiller de deres medarbejdere svagere end tilsvarende selskaber.

Vicedirektør for HR i TDC Group, Peer Schaumburg-Müller, forklarer, at Telmore i princippet har en overenskomst, som er betinget af en såkaldt '50 procents-regel'.

»Vi har sådan set også en overenskomst, den er bare ikke sat i kraft, fordi der gælder en 50 procents-regel. Vi har Dansk Industris funktionæroverenskomst, men der gælder, at 50 procent af medarbejdere skal være medlem af den pågældende fagforening,« siger vicedirektøren.

Men det er ikke en ordentlig forklaring, mener René Knudsen.

»Telmore skifter deres medarbejdere ud med 100 procent om året. Vi når ikke at tale med folk og tilmelde dem fagforeningen, før de er holdt op,« siger René Knudsen.

Peer Schaumburg-Müller stiller sig dog uforstående over for HK's kritik, da de selv har været med til at indgå aftalen om 50 procents-reglen, forklarer han.

»Vi kan ikke lave en almindelig overenskomst, vi kan ikke lave andre end den her, og det er en, HK har lavet på arbejdsmarkedet generelt. Det er ikke anderledes hverken i et call center eller i Netto eller andre steder. Det er på mange måder upraktisk med en overenskomst, når der er stor udskiftning, og derfor har man den her ordning mange steder,« siger Peer Schaumburg-Müller.

Han er også uenig med René Knudsen i, at 50 procents-reglen giver de ansatte dårligere forhold sammenlignet med andre brancher.

»Masser af andre selskaber er omfattet af den samme regel inden for branchen, og de vilkår, vi giver medarbejderne, svarer fuldt ud til markedet, ellers kunne vi heller ikke rekruttere gode medarbejdere,« siger Peer Schaumburg-Müller, som tilføjer, at han i medarbejderundersøgelser oplever stor tilfredshed fra de ansatte.