Kun få får gavn af lavere priser på tog og busser

Fra 20. januar bliver det billigere at tage tog og bus på lokale strækninger. Men det er de færreste, der vil opleve rabatten.

Hvis du er en af de danskere, som i ny og næ tager toget eller bussen en halv times tid for at shoppe, gå i biografen eller besøge et familiemedlem, så kan der fremover være penge at spare ved at rejse om aftenen, midt på dagen eller i weekenden. Det skriver metroXpress.

Men hvis du – som de fleste andre passagerer – primært bruger den offentlige trafik til og fra arbejde, vil du nok ikke mærke de store forandringer i budgettet, når regeringens aftale om takstnedsættelser i den offentlige trafik træder i kraft.

20. januar bliver det op til 20 procent billigere for danskere med rejsekort at køre i bus eller tog på lokale strækninger uden for myldretiden, som omfatter tidsrummet fra klokken 07.00-11.00 og klokken 13.00-18.00 på hverdage.

Eksempelvis falder prisen for en 2-zoners billet i hovedstadsområdet med 20 procent fra 15 til 12 kroner, hvis man altså har et rejsekort. Og en togtur fra Aarhus til Silkeborg falder fra 56 kroner til 44,80 kroner.

Men ifølge to trafikforskere, som metroXpress har talt med, er det reelt kun få danskere, der vil opleve en besparelse ved takstnedsættelserne, fordi de fleste er forhindret i at rejse på de skæve tidspunkter, hvor der er rabat.

- Det er et lille tiltag, som illustrerer, hvor langt man kan nå for 500 millioner kroner. Når det er så korte tidsrum, der er tale om, så er det ikke mange, der får gavn af det. Der vil ikke være så meget trafik mellem bolig og arbejde i de tidsrum, siger professor Mogens Fosgerau fra DTU Transport til metroXpress.

Nogle pendlere med fleksible arbejdstider kan spare penge ved at køre inden klokken syv om morgenen – men omvendt er der mange danskere, der ikke har mulighed for at møde tidligere eller senere på arbejde, forklarer trafikforsker Per Homann Jespersen.

- Det er mærkbare nedsættelser for dem, der kan udnytte det, men hvis man er en skolelærer, der skal møde klokken 9 og gå klokken 16, så vil man ikke få noget ud af tilbuddet, siger lektor og trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet til metroXpress.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) erkender da også, at takstnedsættelserne ikke er tiltænkt danskere, der skal til og fra arbejde:

- Jeg skal ikke prøve på at bilde nogen ind, at det kan hjælpe dem, der har faste arbejdstider og for eksempel skal møde fra klokken 8 til 16. Men der er ingen tvivl om, at der er folk, der kan bruge det. De fleste har jo fri fra arbejde i weekenden, siger Henrik Dam Kristensen.