Uber-chauffører risikerer at få lagt deres navne, fødselsdatoer og registreringsnumre ind i et omfattende register, der ligger frit fremme på Facebook. Utrygt og ubehageligt, lyder det fra registreret Uber-chauffør. Eksperter mener, registreringen er for omfattende.

Alt afhænger af øjnene, der ser.

Det gælder også, når folks blik falder på Misbah Jørgensens bijob:

Kører hun med betalende passagerer via appen Uber ved siden af sit arbejde som sygeplejerske på Frederiksberg Hospital for at tjene lidt ekstra penge?

Eller kører hun simpelthen pirattaxa og snupper dermed på ulovlig vis kunder fra taxabranchen, der sendes i knæ af Ubers fremfærd?

Set gennem forruden på en københavnsk taxa er der ingen tvivl.

For i samme tempo som appen Uber gafler flere og flere kunder, svinder omsætningen hos chaufførerne specielt i weekenden og om natten. Og det får vreden til at vokse hos taxichaufførerne, der mener, at Uber er legemliggørelsen af unfair konkurrence.

Det er netop denne frustration, der har resulteret i, at Misbah Jørgensen mod sin vilje er havnet i et omfattende register over Uber-chauffører, der samles ind af en gruppe taxichauffører.

Oplysninger som navne, fødselsdatoer, registreringsnumre på biler, billeder og forsikringsoplysninger samles på Facebook-siden »Uber Fakta Danmark«. I flere tilfælde er der både navn og fødselsdato på chaufførerne, lige som der bruges ukvemsord om dem.

Det bekymrer 29-årige Misbah Jørgensen, at hendes fødselsdato og et billede af hendes bil, en Peugeot 207, figurerer på siden, der i hundredvis af opslag beskriver omfanget af Uber-kørslen herhjemme.

»Da jeg så det, begyndte mit hjerte at banke virkelig hurtigt. Det er ubehageligt at have sine oplysninger liggende derinde. Det skaber en utryghed for, hvad der kommer til at ske næste gang. Står de en dag foran døren eller bilen,« siger Uber-chaufføren, som fortæller, at hun kører 15-20 timer om ugen for at tjene lidt ektra.

Misbah er ingenlunde den eneste, der er havnet i databasen, der har været i gang siden Ubers danske debut i efteråret 2014.

Tilbage i august var der ifølge Uber Faktas egen opgørelse knap 150 registerede på »Uber Fakta Danmark«. I begyndelsen af april var det tal vokset til 1.345. Ifølge Uber er der omkring 1.700 mennesker, der tager sig betalt for køre med passagerer via Uber.

Kritik af register

Registeret går dog i flere tilfælde for langt i forhold til, hvor meget man må indsamle ifølge persondataloven, vurderer en række eksperter, Berlingske har talt med.

Nis Peter Dall er partner og IT-advokat i firmaet Bird og Bird og har et indgående kendskab til persondataloven. Ifølge ham går Uber-registeret over stregen, fordi det minder om et såkaldt advarselsregister, og det er ulovligt medmindre, det er godkendt af Datatilsynet.

»Man må tage et skridt tilbage og stille sig selv spørgsmålet: Hvorfor laver man egentligt den her registrering? Formålet er næppe positivt, og det ligner, at man advarer mod chaufførerne og Ubers tjeneste,« siger han.

Sten Schaumburg-Müller, professor på Juridisk Institut under Syddansk Universitet og ekspert i medieret, vurderer, at registreringen går for vidt, når billeder og fødsels­datoer samles ind. Derimod er det dog i orden, at informationer om bilerne samles.

»Taxaselskaberne kan have en interesse i at indsamle oplysninger om forsikringsforhold, eftersom sådanne oplysninger kan indgå i en vurdering af, om Uber fungerer efter reglerne, eller om der er tale om unfair konkurrence,« svarer han Berlingske i en e-mail.

Han bakkes op af sin kollega på Syddansk Universitet, ph.d. og ekspert i persondataret, Hanne Marie Motzfeldt.

»Ytringsfrihedshensyn kan bære meget, når der er tale om en debat som denne, men der bliver gået for langt i den indsamling og offentliggørelse, der sker. Det er ikke nødvendigt at nævne folks fødselsdatoer og navne for at have en diskussion om Uber,« siger hun.

I Danmark har Datatilsynet ansvaret for, at registreringer af personlige oplysninger foregår efter loven. Her har man endnu ikke modtaget klager over registeret og har indtil videre ikke taget stilling til, om registreringen kan ske inden for loven, oplyser tilsynet i en e-mail.

Thomas Larsen, der er med til at drive Facebook-siden »Uber Fakta Danmark«, fortæller, at taxichaufførerne gør det for at vise omfanget af »ulovlig piratkørsel«. Hver søndag deler »Uber Fakta Danmark« informationerne med Skat, politiet og forsikringselskaber. Thomas Larsen, mangeårige taxichauffør, håber, at det kan få sat skub i myndighedernes indsats for at standse Ubers fremmarch.

Thomas Larsen mener samtidig, at han blot er med til anmelde kriminalitet. Han ved godt, at siden går langt i sin indsamling af oplysninger, men det er kun naturligt, lyder det.

»Det er det samme, du ser, når en juvelbutik bliver udsat for røveri, og det går for langtsomt; så lægger man selv et billede op af dem, der har overfaldet og røvet butikken,« siger Thomas Larsen og opfordrer samtidig folk som Misbah, der er utilfredse med at ligge på Facebook-siden, til at kontakte politiet og bede om at få billedet fjernet.

Han påpeger samtidig, at forsikrings­oplysningerne er offentligt tilgængelige.

Taxakrig

Facebook-siden er på det seneste kommet til at stå helt centralt i fejden mellem taxichauffører og Uber-brugere, og tonen i flere af opslagene om folk, der kører med passagerer via Uber, er da også blevet tilsvarende hård.

Ord som »parasit« og »abe« bruges om Uber-chaufførerne, som til gengæld på siden Taxa Fakta viser hen til nyhedsartikler, der omtaler gamle domme mod taxichauffører.

Selv om konflikten om Uber er på nippet til at eskalere, er det stadig uafklaret, om det amerikanske selskabs tjeneste står på den rette side af loven. En retssag i Københavns byret skal klarlægge, om chaufførerne kan straffes for at køre piratkørsel. Når den sag som ventet afsluttes 17. juni, kan en større sag mod selskabet eventuelt begynde, har justitsminister Søren Pind (V) tidligere slået fast.

Ifølge Berlingskes oplysninger har taxabranchen holdt møder med politikere i begge sider af Folketinget for at få dem til at lovgive, så Uber skal fungere på lige vilkår med taxabranchen. Det vil i givet fald betyde, at taxiloven som bebudet skal støves af. Det er dog også metoder som taxastrejker, der overvejes i dele af branchen for at presse på for et indgreb mod Uber, der blev politi­anmeldt af Trafikstyrelsen for knap halvandet år siden.

Fortsætter registrering

Indtil der sker noget enten ved domstolene eller på Christiansborg, vil taxichaufførerne fortsætte med at indsamle oplysningerne om de, der bruger appen til at tjene penge på at køre med passagerer, fortæller Thomas Larsen.

»Når vi kan se, der sker noget enten i form af, at der bliver slået ned på Uber, eller at der kommer en modernisering af taxaloven, hvor Uber kan virke på lovlige vilkår, er der ingen grund til overhovedet til at have en side, der informerer om pirattaxaer,« siger han.

Misbah Jørgensen overvejer nu, om hun skal anmelde registringen på Facebook til politiet og datatilsynet. Hun frygter dog, at det kan få konsekvenser, fordi hun efter eget udsagn er blevet anråbt og blændet af taxichauffører, når hun har kørt med passagerer. Samtidig har hun oplevet, at hyrevogne har forsøgt at blokere hendes bil i centrum af København. Og i en periode på tre uger lå der konsekvent en stor spytklat på hendes bils højre forrude, når hun kom ud til den om morgenen. Hun har nu installeret et kamera i sin bil, hvis vreden mod Uber skulle kamme over.

»Det har føltes meget ubehageligt. Jeg kan måske godt forstå, at de er sure, fordi de mister kunder, men det virker ret voldsomt,« siger hun.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra justitsminister Søren Pind (V).

I slutningen af april var godt 40 personer sigtet af politiet for at køre pirattaxa som Uber-chauffører.