Korthåret kvinde fik ret: Frisører må ikke lave priser efter køn

Det er i strid med Ligestillingsloven, når frisører tager forskellige priser for mænd og kvinder alene baseret på kønnet og ikke på en faktisk vurdering af længde, splittede hårender og kunstnerisk udførelse.

Dameklip 528,-

Herreklip 428,-

Den går ikke. Det er i strid med Ligestillingsloven, når frisører opkræver forskellige priser for en dame- og en herreklip alene begrundet i kønnet, fremgår det af en afgørelse fra Ligestillingsnævnet fra midten af december sidste år.

I sagen havde den indklagede frisørsalon pr. 1. oktober 2009 ovennævnte priser. Det faldt en kvindelig kunde for brystet, der med sin korthårede frisure af principielle årsager blev så utilfreds med at skulle betale damepriser, at hun forlod salonen. Afgørelsen fra Ligestillingsnævnet fortæller historien i detaljer:

»Klager henviser til, at hun er en kvinde med kort hår, der minder meget om en drengefrisure. Klager mener derfor ikke, at det er rimeligt, at hun skal betale mere for at blive klippet end mænd med samme frisure,« står der.

»Klager mener, at det er udtryk for stereotypisering, at kvinder altid har langt hår, og at det tager længere tid at klippe kvinder,« og »klager afviser, at indklagedes prisfastsættelse er udtryk for en konkret vurdering af materialeforbrug og tidsforbrug, og det er klagers opfattelse, at der tages en fast pris på grund af kundens køn. Klager mener, at det vil være sagligt at fastsætte priserne efter for eksempel den tid klipningen tager, hårlængde eller tilkøb af hårvask med videre,« står der under parternes bemærkninger.

Den indklagede frisørsalon, som vi ikke kender navnet på, anfører, at de forskellige priser på herre- og dameklip afspejler omfanget af arbejdsopgaven, og dermed det konkrete tidsforbrug ved en bestemt kundebehandling.

Det tager altså længere tid at klippe kvinder, fordi frisøren arbejder med større hårlængder, hvilket er betydeligt sværere og mere omfattende end for eksempel maskinklipning af en korthåret mand. Samtidig henviser den pågældende frisør til, at man ved kundens bestilling forsøger at identificere og vurdere tidsforbruget. I mere end 90 procent af alle tilfælde er tidsforbruget større ved kvinder end mænd, mener frisøren.

Men den går ikke. Ligestillingsnævnet skriver i sin afgørelse, der falder ud til kundens fordel, at det er i strid med ligestillingsloven, at indklagede har forskellige priser for klipning af kvinder og mænd. Det betyder, at indklagede skal betale godtgørelse til klager på 2.500 kr.

Sådan lyder dommen:

»Ligebehandlingsnævnet finder, at der er påvist faktiske omstændigheder, som giver anledning til at formode, at indklagede forskelsbehandler på grund af køn, idet der er forskellige priser for klipning af kvinder og mænd.«

Afstemning

Forbuddet mod forskelsbehandling gælder ikke, hvis forskelsbehandlingen er begrundet i saglige og objektive forhold, der ikke er begrundet i køn. Men det er der ikke tale om her:

»Nævnet finder, at det ikke er sagligt begrundet, at indklagede har forskellige vejledende priser for klipning af mænd og kvinder. Nævnet har herved lagt vægt på, at der ved annonceringen af priserne som kriterium alene henvises til kønnet og ikke til behandlingens karakter og omfang som afgørende for prisen,« står der i afgørelsen.

Afgørelsen er faldet de Konservatives Henriette Kjær for brystet.

- Uanset hårlængde, så tager min klipning længere tid end min mands. Det her er da på månen! Gå et andet sted hen!, skriver hun på Twitter.

Det har ikke været muligt at få fat på Henriette Kjær for en udvidet kommentar.

Er det i orden, at frisører nu ikke længere må tage forskellige priser for herre- og kvindeklipninger?

Deltag i debatten under artiklen

Din kommentar

Kommentarer

Pigerne kommer gratis ind på diskoteker

Skrevet af A Nielsen , Fredag den 5. april 2013, 21:05

Mænd skal betale for at komme ind på diskoteker mens damer kommer gratis ind er det tilladt alene begrundet ud fra deres køn??????

Goddag mand økseskaft.

Ligestilling gælder heller ikke her!

de gør som de har lyst til

Skrevet af Marie, Onsdag den 13. marts 2013, 06:50

ja det er iorden.
Men det har ikke haft nogen som helst betydning.
For går man en tur op ad gaden i de forskellige bydel af København, så vil man se masser af frisører som stadig tager forskellige priser for kvinder/mænd og pensionister.
Spild af tid ..åbenbart !

pris på klip

Skrevet af Knudsen, Fredag den 8. marts 2013, 09:54

Jeg vil da heller ikke betale 100 kr mere for en klipning fordi jeg er af hunkøn. Det har altid irriteret mig, da jeg har en korthårsfrisure og ikke gider alt det gejl. Mænd er i dag ofte lige så forfængelige som kvinder! Min teenage-søn bruger mindst lige så lang tid foran spejlet som min teenage-datter. Det er også min erfaring, at det tager længst tid at klippe børn, men det er det billigste (!).
Det er da naturligt, at der er priser for hvilket produkt man får og ikke for hvilket køn man har.

debat ude af proportion.

Skrevet af Anders Dahlkild, Mandag den 14. januar 2013, 15:03

Det er ikke rimeligt,at bruge så meget energi på bagateller.
Problemet - som jo egt. ikke er et problem - omkr. frisørernes
prisfastsættelse har alle dage kunnet løses individuelt ved brug
af alm. sund fornuft.
Det ville vel være mere brugbart at ofre energi på at få flere penge
i statskassen til gavn for specielt de svagest stillede;det kunne
vel ad lovgivningens vej lykkes ved at sætte ressourcer af til at
mindske de meget store økonomiske gevinster,der jo viser sig
at være ved griskhed og grådighed !

Mænd er generelt mere tyndhåret end kvinder...

Skrevet af Lise Nielsen, Søndag den 13. januar 2013, 00:32

...derfor tager det ofte længere tid at klippe kvinder end mænd. Dertil kommer, at det tager længere tid at style en kvindes hår end mænds hår. En klat voks i håret, så er de fleste mænd klar, hvorimod kvinders hår ofte - bl.a. pga. længden og mængden - skal fønnes, glattes, krølles mv. samt tilføjes skum, mouse, lak eller andet gejl.

De fleste bookinger sker i dag via internettet, og derfor ser frisøren jo ikke altid sin kunde før klipningen. Kunden tænker jo ikke over om de har tykt hår, tyndt hår, spaltet hår, langt hår, kort hår, når de booker en tid...

Konen må bare se at finde sig en discount-frisør, hvis hun er utilfreds.

Hold da op

Skrevet af Bente, Lørdag den 12. januar 2013, 23:03

Nu må det her hysteri da stoppe, hvad har i gang i, klart det tager længere tid med en dameklip, og de mænd med 10 hår der er klippet på 10 min. kan vi da ikke tage 300kr for.....hvad sker der her i Danmark det er amerikanske tilstande snart er saksen vel også forkert.......

ligestilling

Skrevet af eva just, Lørdag den 12. januar 2013, 22:13

vi er efterhånden kommet derhen at politikkerne laver love om borgernes ret til IKKE at være ligestillede. Hvad er der så spændende ved at vi skal være anderledes end man ønsker. Hvis en person er utilfreds med en damefrisørs priser, ja så gå dog ind til en herre frisør, det har jeg selv gjort i sin tid. Så fri os for de bedre vidende specialister der bare skal finde på noget for at få sin løn.

Det er Bull shit

Skrevet af Kristina, Lørdag den 12. januar 2013, 17:18

Så må man jo til at betale minutpriser i stedet, og på den baggrund tror jeg ikke der er mange penge at spare for kvinderne, i hvert fald ikke hvis man vil have kvalitet frem for kvantitet.
Når pengene taler, tier sandheden.

DET TAGER LÆNGERE TID AT

Skrevet af SMEDEN, BO RASMUSSEN, Lørdag den 12. januar 2013, 12:24

At klippe kvinder, end mænd - fordi kvinder snakker mere og så er der ikke mange kvinder der sætter sig i stolen og siger: brug bare maskinen.

Og det er netop her - at prisforskellen ligger begravet.............

Hvorfor er frisørbranchen vurderingshellige?

Skrevet af Charlotte, Lørdag den 12. januar 2013, 11:29

"Det er dog utroligt at et nævn skal bruge tid på det pjat, hvad bliver resultatet nu, at frisøren skal se kunden for at bedømme hvad der skal gøres, klippes m.m," skriver Rikke... ja, selvfølgelig! Der vurderes i alle andre brancher, hvorfor skal det være anderledes inden for frisørbranchen?

Pjat for andres penge

Skrevet af Jens Erik H., Lørdag den 12. januar 2013, 10:46

Hvor meget koster Ligestillingsnævet skatteyderne? Helt sikker for meget. Luk dem dog - de ser ikke ud til at have noget at lave alligevel.

frisørarbejde haha

Skrevet af Rikke, Lørdag den 12. januar 2013, 09:25

Det er dog utroligt at et nævn skal bruge tid på det pjat, hvad bliver resultatet nu, at frisøren skal se kunden for at bedømme hvad der skal gøres, klippes m.m. og så kan der blive mange forskellige priser på en klipning. Den lille pige skulle finde sig en billigfrisør, når hun ikke vil betale varen.

Gak,gak

Skrevet af J. Hansen, Lørdag den 12. januar 2013, 07:03

Totalt overflødigt råd, ligesom Dansk Kvindesamfund fedter de rundt med ligegyldigheder men tør ikke at stikke næserne derhen, hvor der er noget at komme efter: hos tilhængerne af "fredens religion"!
Luk lortet., og lad tosserne selv betale for deres l...!

Vil det nu sige, at mænd skal betale højere priser for at blive klippet for det går jo aldrig den modsatte vej: at priser falder!

Nu vi er i gang

Skrevet af Jonas Larsen, Lørdag den 12. januar 2013, 00:04

Lad os så lige tage dén med bilforsikringerne og entréen til diskoteker og værtshuse, hvor mænd i generationer har betalt mere end kvinder.... fordi de er mænd!

Det er da lige så urimeligt.

Nå - så blev der godt nok stille på ø-lejren, hvad??

Men en STOR tak til frk. Hove for om ikke andet så gøre det dyrere for os mænd at gå til frisøren, nu hvor priserne åbenbart skal være ens.

Nej

Skrevet af Michael Pedersen, Lørdag den 12. januar 2013, 10:12

Bilforsikringerne bliver prissat af risikovurdering, mænd er vildere i trafikken end kvinder.
Frisøren kan bare prissættelse efter frisøren og ikke køn, så er det problem væk.

Ø-lejren?

Skrevet af Nanna B., Lørdag den 12. januar 2013, 08:47

Som jeg læser det skal priserne ikke være ens der skal bare gøres noget ved at "kvinder har langt hår og mænd har kort hår". Flere kvinder får kort hår og man ser ligeledes flere mænd med langt hår. Så "langhårede priser" og "kort hårede priser".

Og jeg gad da godt vide hvor du går i byen henne eftersom du betaler MERE i entré, for jeg kender ingen steder hvor det er tilfældet!

Og med hensyn til bilforsikringerne så er det vel taget udfra statistikker. Ja, det er unfair, det giver jeg dig ret i. Men jeg synes da også det er unfair at man skal betale mere bare fordi man lige har købt en bil selvom man har haft daglig adgang til en bil de sidste 5 år uden at det har været ens egen. Men sådan er det!

Langhåret og korthåret priser

Skrevet af Bryan Hansen, Søndag den 13. januar 2013, 11:43

Det hænger jo ikke sammen at give priser efter hårets længde.
Min kæreste er langhåret men hun er hurtigere at klippe end mig da hun bare skal have klippet spidser og jeg skal have mit hår klippet i facon.
skal der laves realistiske priser så skal det laves på om man skal facon klippes, maskinklippes eller bare have klippet spidser

Jeg fatter det heller ikke.

Skrevet af Mogens, Fredag den 11. januar 2013, 23:52

Det er da ikke svært at finde gode frisører, hvor mænd betaler i omegnen af 160,00 for at blive klippet.
Jeg har aldrig fattet hvordan damefrisørerne har kunne få prisniveauet så højt op.
Og så tager de tilmed ekstra for at fylde hormonforstyrrende gift i håret.

Synes det er ...

Skrevet af Bettina Jensen, Fredag den 11. januar 2013, 23:42

helt i orden at frisører ikke må basere deres priser udelukkende på kønnet... Der finde som bekendt også langhåret mænd, ligesom der findes korthåret kvinder... Skal der være en hvis retfærdighed til må det være at prisen baseres på hårets længde, og hvorvidt det skal vaskes, tørres, farves og klippes eller om det blot er en almindelig klipning/studsning af håret....

At kvinder forventer mere end mænd, den tror jeg ikke på, har hørt den mange gange, men oplevet at det kan tage ligeså lang tid at klippe manden som kvinden. Det er bare en dårlig undskyldning, fordi det er almindelig kendt at kvinde oftere går op i deres tøj og udseende end mænd, derfor føler frisørerne at de er berettiget til at tage den højere pris for kvinder... Længere er den såmænd ikke... desværre!!

Jeg en enkelt gange blevet opkrævet, kr. 75,00 for at få klippet pandehåret alene, en pris der skal jeg været, er helt vild overdrevet. Ikke mindst, når man tænker på det tager mindre en 5 minuttet at klippe det 2-4 cm. Efterfølgende har jeg gjort det selv ... for den pris betaler jeg kun den ene gang....

Nu er det fandme gået for vidt.

Skrevet af Mathias, Fredag den 11. januar 2013, 23:20

Nu synes jeg at ligestillings hysteriet er gået for vidt. Et par af mine venner er frisører, og de siger at selvom at kvinden har kort hår så tager det næsten altid længere tid at klippe kvinde hår.

Synes virkeligt at denne feminist burde går derfra med en klam fornemmelse i munden. Synes det er så klamt at man kan få 2.500 kroner udbetalt fordi at man kommer med noget så åndsvagt.

Fik jeg sagt ekstra føj af feministerne?

Du blander vist tingene sammen

Skrevet af Charlotte, Lørdag den 12. januar 2013, 11:34

Hvorfor er det svært for frisører, at prissætte efter hårlængde? Det har da intet med feminister at gøre, men en kunde - lad nu være at blande tingene sammen.

160 KR

Skrevet af SMEDEN, BO RASMUSSEN, Fredag den 11. januar 2013, 22:54

1 gang om måneden, for en tur med maskinen og lidt kam & saks i toppen - det hele tager 25 minutter.

Men fruen - se, det er en helt anden historie. Hun napper gladeligt den dyreste frisør på østerbro............................

der er bestemt intet svært i den samme klip hun vælger hver gang, men der bliver snakket og snakket, vasket og klippet, og så lige lidt mere snak - og massagestolen er da også rar at sidde i.

Det hele løber op i 1,5 time og 680 kr - og jeg griner da bare for det går fra hendes lommepenge ;-)

Misbrug af billede!

Skrevet af Camilla, Fredag den 11. januar 2013, 22:06

Jeg vil gerne pointere at dette billede af min veninde og jeg, som er ved at træne til en konkurrence, absolut INTET! Har med denne artikel at gøre. Journalisten som har taget dette billede, ville skrive en artikel omkring vores deltagelse ved dm i skills. Jeg synes det er ret forkert at bruge et billede hvor man kan se min venindes ansigt, som kan få folk til at tro at hun har noget at gøre med denne sag, det har hun IKKE!

Nå!

Skrevet af Camilla Adler, Fredag den 11. januar 2013, 22:16

Er det mon derfor der står DM i skills frisør-elever under billedet!

...

Skrevet af Camilla, Fredag den 11. januar 2013, 22:22

Forstår ikke din pointe?eller også tror jeg bare ikke du har fattet min!

Nej, derfor!

Skrevet af Hønemor, Lørdag den 12. januar 2013, 01:51

Nej, grunden til at de bruger netop DET billede er da at det er en grim frisure der tager ALT for lang tid at lave og derfor joster flere penge.
Fik du dine 15 sek fame lige der?

Hvad har det med sagen at gøre???

Skrevet af Charlotte, Lørdag den 12. januar 2013, 11:36

Hvad har hendes seksuelle orientering med sagen at gøre Peter? Er du småtbegavet (har heller ikke noget med sagen at gøre, men håber pointen kommer igennem her).

Det koster fordi damer snakker!

Skrevet af Kesse, Fredag den 11. januar 2013, 20:03

Det tager længere tid for en dameklip fordi de snakker medens de bliver klippet...

Du har ret!

Skrevet af Preben, Fredag den 11. januar 2013, 20:28

Kvinder ævler og kævler hele tiden.

Dit indlæg = kævl

Skrevet af Charlotte, Lørdag den 12. januar 2013, 11:38

Havde det været manden, der skulle betale mere for at blive klippet, havde sagen sikkert været oppe at vende for længe siden, mon ikke?