Kongehuset lancerer officielle sider på Facebook og Instagram, hvor man kan følge og like den royale familie.

København: Det danske kongehus indtager nu de sociale medier og vil fremover være til stede på officielle sider på Facebook og Instagram.

Det meddeler hofmarskal Michael Ehrenreich.

- Danskernes medieforbrug flytter sig, og kongehuset vil gerne være der, hvor danskerne er, siger han i en pressemeddelelse.

På kongehusets sider på Facebook og Instagram vil man fra tirsdag kunne følge den kongelige families aktiviteter og komme tættere på forberedelserne til de store begivenheder i kongehuset.

- Med de nye platforme har vi som supplement til den øvrige medieomtale mulighed for i højere grad direkte at fortælle danskerne om kongehuset, den kongelige families virke og kongehusets rolle i samfundet, siger Michael Ehrenreich.

Siderne vil løbende blive opdateret med tekst, billeder og videoer, oplyser Ehrenreich.

Kongehuset er i forvejen repræsenteret på internettet med hjemmesiden kongehuset.dk og Youtube-kanalen "Det danske kongehus".

- Vi ser det som en naturlig videreudvikling af kongehusets medieplatforme, at kongehuset går på de sociale medier, siger Michael Ehrenreich.

Vil man tjekke kongehusets officielle sider på Facebook og Instagram, skal man søge under navnet "Det danske kongehus".

På Facebook ligger der blandt andet en velkomstvideo, hvor man får et kig inden for på Amalienborg.

Der ligger også fotos fra mandagens åbning af vikingeborgen "Borgring" ved Køge, hvor dronningen deltog.

/ritzau/