Kommuner køber ny teknik til skoler i blinde

Mens flere og flere skoler investerer i iPads og anden IT, tvivler eksperter på, at det forbedrer undervisningen.

De danske folkeskoler bruger i disse år milliarder af kroner på ny teknik som iPads og andre IT-løsninger. Men mange lærere ved slet ikke, hvordan de skal inddrage de moderne maskiner i undervisningen, skriver Kristeligt Dagblad.

Ifølge en af landets førende forskere i IT-baseret undervisning er der for lidt fokus på, hvordan lærerne kan bruge de moderne redskaber i undervisningen.

- Der er i samfundet en bred enighed om, at IT er løsningen på alle problemer. Men IT kan ikke gøre dårlig undervisning god. Der er risiko for, at man bruger hele budgettet på iPads uden at tænke så meget over, at det også koster penge at få det rigtige indhold til maskinerne. Og der er en risiko for, at maskinerne bliver brugt til at støtte aktiviteter, eleverne ikke lærer noget af, siger Jeppe Bundsgaard, som er lektor ved DPU Aarhus Universitet og ekspert i danskfagets IT-didaktik.

Det synspunkt møder opbakning hos John Klesner, der er formand for IT-vejlederforeningen og pædagogisk IT-konsulent i Favrskov Kommune. Han siger, at kommuner som entydigt satser på iPads risikerer at binde sig til en type maskine, der ikke nødvendigvis er god på alle punkter.

- Traditionelt er det sådan, at skolen vælger læremidlerne, og skolebestyrelsen godkender dem. Det udfordres i øjeblikket kraftigt af, at kommunalbestyrelsen beslutter, hvilke maskiner alle skal have, og af at læremidlerne derefter er dem, som børnene tilfældigvis finder på internettet. Det virker på mig, som om nogle kommuner har stirret sig blind på, hvilket IT-udstyr der er smart lige nu, uden at være bevidst om, hvilke konkrete undervisningsformål det skal opfylde, forklarer han til Kristeligt Dagblad.

For at sikre bedre viden om, hvordan skolerne bedst muligt kan bruge de moderne hjælpemidler, har Børne- og Undervisningsministeriet, Kommunernes Landsforening og Skolelederforeningen etableret projektet ”Digital forandringsledelse i folkeskolen”. Her skal 100 skoleledere udveksle viden om, hvordan IT kan bruges hensigtsmæssigt i undervisningen.

BNB