Kommune: Ja, vi betalte 120.000 kr for narkomans lastbilkørekort

Varde kommune bekræfter, at man har betalt 120.000 kr. for et lastbilkørekort til en 26-årig misbruger, som JyskeVestkysten skriver onsdag. Det fortæller, souschef i jobcenteret i Varde Kommune, Peter Petersen.

- Det er rigtigt, at vi har bevilget et kørekort til den pris, og det kan sagtens være, at det er kørekortet, der har kostet det, siger Peter Petersen.

Læs også: Narkoman mistede kommunestøttet kørekort til 120.000 kr.

- Han har nok fået kortet på et AMU-center, hvor det koster 5-6.000 kr om ugen for sådan en uddannelse, siger han.

Den pågældende narkoman fik sit kørekort i 2008, men han har nu mistet det igen. Peter Petersen siger, at alle sager er forskellige, og det var den gang kommunens vurdering, at det var det rigtige at prøve, at få manden på arbejdsmarkedet igen.

- Nogle sager kan godt have et behov for en lang vej hen til fast job på arbejdsmarkedet. Og i en sag som denne her, vil det typiske handlingsmønster være sådan, at man i samråd med kriminalforsorgen laver en job- og handlingsplan, og der vil så være én fra kriminalforsorgen, der kommer med en anbefaling af, hvad der vil være bedst for den pågældende for at komme på jobmarkedet igen, siger Peter Petersen.

- Hvis man laver sådan en jobplan, vil der typisk også være en arbejdsgivererklæring, hvor en arbejdsgiver siger, at han godt vil ansætte den pågældende, og det er det, der er sket her. Men man vil også kræve, at den pågældende skal være ude af sit misbrug, og det har han været på det tidspunkt, siger han og fortsætter.

- Hvis man har en arbejdsgivererklæring, og det lykkes, er det rigtig godt for den pågældende og rigtig godt for samfundet. Og heldigvis lykkes det ofte. Men det betyder, at vi nogen gange tager en økonomisk risiko, siger Peter Petersen.

Narkomanen har fået 13 domme siden 2003, er det så ikke en risiko, at give ham et kørekort til så mange penge i fare for, at han falder i igen?

- Jeg er overbevist om, at da vi på daværende tidspunkt traf afgørelsen, var der sammen Kriminalforsorgen en begrundet forventning om, at den pågældende ville få et meget konkret job hos en arbejdsgiver, og samtidig ville være ude af sit misbrug, siger Peter Petersen.

Men hvorfor har i gjort det?

- En af vores opgaver er jo resocialisering, og det har jo været lykkeligt, at der har været en arbejdsgivererklæring den gang. Det ulykkelige er så, at han er faldet i igen. Jeg er overbevist om, at pilen den gang har peget i den rigtige retning, siger han.

Hvor tit går det dårligt?

- Jeg har ikke lige nogen statistik på det. Men vi kan glæde os over, at det lykkes for os at få mange af de borgere, vi har, i varig beskæftigelse. Men det kan godt være et langt og sejt træk både for os og dem.

De her 120.000 kroner, som kørekortet kostede, er det ikke rigtig mange penge?

- Jeg skal ikke kunne.. jeg skal ikke kunne... det beløb. Jeg ved, at det antal uger, det tager at tage et lastbilkørekort på et AMU-center, hvor vi skal betale den fulde pris, er et langt forløb, fordi der er andre kurser, der skal lægges ovenpå. Og det betyder, at det løber op. Vi betaler ca. 5.000 kr om ugen. Jeg ved dog ikke, hvor han har taget sit kørekort. Der kender jeg ikke nok til den konkrete sag. Men man kan sige, at ja, vi  har investeret i et kørekort, men jeg mener, det var en fornuftig overvejelse på det tidspunkt om, at pågældende havde en god mulighed for varig beskæftigelse, siger Peter Petersen.

Den 26-årige misbruger mistede sit kørekort den 2. maj, i øvrigt for anden gang, efter han begik et tyveri hos Tide Bus på Hammeren i Varde. Og han har sammenlagt siddet i fængslet i seks år og en måned siden 2003. Nu har han valgt at tage sin straf, og i fængslet vil han i behandling for sit misbrug.

Læs også:

Din kommentar

Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

For dårligt..

Skrevet af Annemette Holm, Onsdag den 25. juli 2012, 17:15

Jamen se, hvor er kommunerne dog bare dygtige til det med behandling.. Ville de penge ikke være meget bedre givet ud, ved at få pågældende narkoman i kvalificeret døgn behandling, i stedet for at uduelige sagsbehandlere tager sagen i egen hånd, og tror et kørekort kan gøre en narkoman clean.. Fuldstændig utopi og spild af penge, og ikke at hverken gøre en tjeneste for dette menneske, eller at hjælpe samfundet..
Samtidigt stakkels den narkoman, der får så dårlig en behandling, at man bare ser forbi hans primære problem, i stedet for at hjælpe ham den rette vej.. Har endnu ikke set, en afhængig blive clean af at få et kørekort..
Lad nu for satan de mennesker der er uddannet til disse ting tage sig af dem, og lad så sagsbehandlerne gør det de nu engang kan, hvad det så end er..

Intet kørekort til mig, trods job garanti

Skrevet af Klaus Henriksen, Søndag den 22. juli 2012, 08:04

Nå men der er løsningen jo på hvordan jeg kan komme ud af arbejdsløsheden, jeg skal bare være narkoman, alkoholiker eller dybt kriminel, så betaler kommunen ens kørekort der pludselig åbner en del døre hos arbejdsgiverne.

Jeg har også prøvet at ansøge om hjælp til at få et kørekort, kort B, fordi jeg havde skriftlig job garanti bag efter til at køre varer ud med i en varevogn for en arbejdsgiver jeg en del gange har været på lager hos som afløser.
Men næ nej, det ville kommunen ikke hjælpe mig med, så jeg kunne komme i fast arbejde på fuldtid som bud.

narkomans lastbilskørekort

Skrevet af eva just, Torsdag den 19. juli 2012, 20:07

Ja så har vi det igen, penge i kommuner, stat og regionskasserne de bliver brugt ikke på borgerne men på enkelte sur realistiske tiltag.
Hvorfor KAN BORGERNE IKKE FÅ INDFLYDELSE PÅ DERES DAGLIGDAG, LANGT LANGT DE FLESTE POLITIKERE IDAG I ISKOLDE OG UDEN NOGEN SOM FØLELSER FOR ALMINDELIG ANSTÆNDIGHED.
JOURNALISTERNE JA DE HAR OGSÅ BARE AT GØRE HVAD DER BLIVER SAGT, DERFOR SKAL ALLE SPØRGSMÅL TIL POLITIKKERNE FØRST GODEKENDES AF POLITIKKERNE, DET KALDER MAN DEMOKOKRATI MEN JEG KALDET DET MAGTARROGANCE AF VÆRSTE SKUFFE.
DER ER EN DER SKRIVER MISUNDELSE, NEJ DET HAR IKKE NOGET MED MISUNDELSE AT GØRE, MEN ALM. SUND FORNUFT, NARKOMANER HAR SELV BESTEMT AT TAGE NARKOTIKA, OG SÅ KAN DE IKKE FORVENTE AT DE SKAL HAVE BEDRE CHANCER I SAMFUNDET END ANDRE DER KUN TILFÆLDIGVIS ER BLEVET ARBEJDSLØSE.

Tabere umenneskeliggøres

Skrevet af Kasper -, Torsdag den 19. juli 2012, 14:23

Det er meget interessant ved sådanne "misundelses"-nyheder, at journalisterne aldrig kontakter den pågældende person for at høre hans version.

Det kunne da være interessant at interviewe ham. Måske kunne man få et bud på hvad der er gjort ret og forkert - også af ham selv.

Men da hele idéen med historien er at umenneskeliggøre dem, så må de naturligvis ikke høres.

Pressens ærinde er ikke at oplyse os og forhindre tilsvarende fejl, men kun at gøre en gruppe til sorteper. Det laveste menneskelige instinkt er at rakke ned på andre, men det virker hver gang.

Som kronisk syg vil jeg ikke være med i det hylekor, hvor man rakker ned på en anden gruppe med problemer. Kan I ikke se, at vi er i samme båd?

Når en debattør her i debatten kalder narkomaner for luddovne, uduelige, mennesker, "rådne æbler". Ja, så kan man se at hetzen har virket.

Sundhedssystemet er det svage led

Skrevet af Kasper -, Torsdag den 19. juli 2012, 14:09

Jeg gætter på at de har bevilget noget, der skulle få ham ud af misbrug og ind på arbejdsmarkedet, men glemt at gøre noget ved det grundlæggende - stofmisbruget.

Narkomani er en sygdom, og man skal naturligvis behandle den, før man kan gøre sig håb om arbejdsdygtighed.

Det er meget typisk for "velfærdsstaten", at de glemmer at behandle folks sygdomme. Men gerne vil bruge penge på alt muligt, som forudsætter, at man er sund og rask.

Deofor mislykkes det.

Hvis man kunne nøjes med at behandle folks skavanker og sygdomme, ja, så tror jeg såmænd, at de kunne klare sig helt af sig selv, uden kommunal støtte.

Fejlen i velfærdssamfundet p.t. er især at sundhedssystemet ikke virker.

Jeg har selv en kronisk sygdom, som danske læger ikke kan eller vil gøre noget ved. Henvisninger til speciallæge bliver afvist, ikke fordi jeg ikke fejler noget, men fordi de ikke mener de kan tilbyde noget. Jeg er derfor henvist til selvbehandling eller udlandet.

Men jeg er sikker på, at kommunen gerne ville sende mig i alskens dyre projekter - aktivering, arbejdsprøvning, lægekonsulentudtalelser - hvis det kom dertil.

Min sygdom hedder ME/CFS (også kendt som kronisk træthedssyndrom, men det handler mere om udmattelse, samt påvirkning af nerve- og immunsystem). Men jeg har også mødt psykologer som mente at jeg var uansvarlig og bare skulle tage mig sammen. Eller en psykiater, som mente at det hele var tegn på skizofreni, idet han intet forstod af de fysiske ting.

Derfor tror jeg udmærket jeg kan sætte mig ind i denne narkomans problemer.

Narkomani påvirker kroppen i svær grad, og det er ikke kun et spørgsmål om viljestyrke eller moral at komme ud af det.

I betragtning af, hvor udbredt stofmisbrug er i dag (inkl. alkoholisme, kokain, hash osv.,) - i hele landet, også små byer - så synes jeg lægerne skulle oppe sig. Der kunne virkelig spares penge og menneskelige ressourcer, hvis man satte ind med meget mere behandling.

Så min pointe er at de 120.000 ville være bedre givet ud på sygdomsbehandling. Derefter kunne manden måske selv finansiere et kørekort.

Jeg tror desværre bare, at det som pressen vil opnå ved denne sag, er ren misundelse. Og at det skal ende med, at narkomaner ikke må få bevilget noget som helst, men bliver placeret i en social skraldespand. Men det gavner nu hverken dem selv, familierne eller samfundet.

Birte ellegard

Skrevet af liv, Torsdag den 19. juli 2012, 13:15

Det er sørgeligt kan en social rådgiver ikke hjælpe, der er igen der kan leve for 200 kr

God ide

Skrevet af Greg, Torsdag den 19. juli 2012, 11:52

Så kan han stjæle rigtigt igennem næste gang han skal ud på tyvetogt.

Spild af skattekroner

Skrevet af Remi, Torsdag den 19. juli 2012, 11:42

Saa hellere have givet narkomanden de penge så var de sparet i indbrud osv. Og det ku' holde ham fra forbrydelser i et stykke tid

enig

Skrevet af Susanne, Torsdag den 19. juli 2012, 09:21

Jeg er meget enig med dig jaqulin!!

Sådan er det at være en del af et værdfærds samfund.

Jeg vil hellere give 120.000 til at redde en narkoman, en alle de fede overvægtige mennesker som konstant sidder og kører ind i hovedet hver dag, istedet for at komme ud og lave noget, de koster os milliarder af kroner hvert år...

LSD hallucinationer ?

Skrevet af Klaus Henriksen, Søndag den 22. juli 2012, 08:22

Hold da ferie, sidst jeg hørte en lukke så meget lort ud, det var dengang en jeg kender prøvede en smule LSD for at se hvordan det virker. Han oplevede en masse underlige uhyggelige ting der skræmte ham fra vid og sans.
Og din LSD påvirkning gør at du oplever overvægtige mennesker der kører ind i hovedet på dig hver dag.
Overvejet at stoppe ? Så forsvinder de overvægte menneske hallucinationer.

Læs dog hvad du skriver før du trykker send

Skrevet af Jimmy, Torsdag den 19. juli 2012, 10:36

For det første så har de kr. 120.000 slet ikke "reddet" denne narkoman.
Kommunenen talsperson kan ikke engang fortælle hvor mange af disse "narkoman projekter" de har igang og hvilke af dem som ender som en succes.

Kommunens medarbejdere er hamrende ligeglade med både resultat og borgernes penge. Hvis de kunne fremvise statistikker på hvor mange narkomaner de brugte penge på, og hvor man kunne få at vide, at efter 3 år har disse narkomaner stadig et job, så kan vi sige flot eller skidt.

Hvis Varde kommune har de sidste 3 år haft 100 narkomaner man har brugt så mange på og det viser sig, at efter 3 år, at 30 af dem stadig har job og ikke har været ude i kriminalitet så er projektet efter min mening en succes.

Men tåben fra Varde kommune tilbageholder jo disse oplysninger i interviewet for han ved godt han har en dårligt sag. Narkomaner og som han her en dybt kriminel person, dybt kriminel formodenligt siden har har været 14-15 år.

Hov, hvorledes kan jeg formode ovenstående, jo fordi han nu er 26 år i 2012 og siden 2003 frem til nu har han siddet i spjældet over 6 år. I 2003 har manden/drengen været 17 år.

Jeg tør også godt formode, at han har været en pestilens for sin familie, hvor der er forsvundet penge og værdigenstande før han har begået indbrud og begået kriminalitet imod uskyldige mennesker.

Men læs dog din tekst før du trykker på send kommentar.

Hvad mener du med at de fede/overvægtige mennesker som sidder og kører ind i hovedet hver dag. Er det dit hoved de kører ind i ?

Fair pris

Skrevet af Jaqulin , Torsdag den 19. juli 2012, 09:19

I er så kloge alle sammen - 120.000 kr er billigt lagt ud hvis mand kan redde et menneske, og ikke mindst få ham på arbejdsmarkedet igen... det koster at have med mennesker at gøre.

Menneskeliv er priceless, hvis de regnede med at han ville kunne komme ud af sit misbrug(som i sidste ende ville have slået ham ihjel) - synes jeg det er en fair pris...

???

Skrevet af Kenneth, Torsdag den 19. juli 2012, 14:06

Forklar mig lige hvordan han er blevet "reddet", når han nu sidder i fængsel igen?

Typisk for et velfærds samfund

Skrevet af Jonas, Torsdag den 19. juli 2012, 09:11

Vi har alt for meget velfærd her i danmark vis vi vil betale kørekort til extrem overpris til en kriminel narkoman, men ikke betale mere undervisnings støtte til dem der vil lave noget ordenligt med deres liv. Vi burde fjerne alt det velfærd og kun beholde de få velfærds regler som betyder noget. Nemlig behandling på hospitaler, børnehaver og folkeskoler, og en mindre kontant hjælp til mennesker der ikke kan forsørge sig selv at diverse grunde. Og det skal kun gælde for indfødte danskere, på den måde vil landet kunne rede sin økonomi, og beholde et velfærds samfund som vil fungere uden at blive misbrugt til så mærkelige sager som denne her

Stødende.

Skrevet af birgitte t, Torsdag den 19. juli 2012, 09:06

Det er utroligt nonchalant at kommuner - ikke kun Varde - bruger løs af kommunens pengekasse. Der må være nogen, der har forstand og indsigt i, hvad der er rimeligt og anstændig brug og omgang med kommunens penge. Det er stødende for de skatteplagede danskere at erfare, at kommunerne skødesløst og uden synlig ansvarlighed strør om sig med kommunekassens penge.
En idé kunne være, at BT samler oplysninger ind om dokumentede, urimelige og unødvendige kommunestøttede projekter og offentliggjorde disse, så der kan blive sat en stopper for det misbrug, der åbenbart finder sted.

Du misforstår Mads

Skrevet af Svend, Torsdag den 19. juli 2012, 09:06

Der er vel ingen som har ondt af at du har fået kørekort i forsvaret - det folk er forarvet over er, at give en narkoman/krimminel kørekort - det er jo det samme som at smide pengene ud af vinduet og så er der ikke penge til dem som virkelig trænger til hjælp.

Stødende.

Skrevet af birgitte t, Torsdag den 19. juli 2012, 09:05

Det er utroligt nonchalant at kommuner - ikke kun Varde - bruger løs af kommunens pengekasse. Der må være nogen, der har forstand og indsigt i, hvad der er rimeligt og anstændig brug og omgang med kommunens penge. Det er stødende for de skatteplagede danskere at erfare, at kommunerne skødesløst og uden synlig ansvarlighed strør om sig med kommunekassens penge.
En idé kunne være, at BT samler oplysninger ind om dokumentede, urimelige og unødvendige kommunestøttede projekter og offentliggjorde disse, så der kan blive sat en stopper for det misbrug, der åbenbart finder sted.

Afvigende adfærd

Skrevet af Frank nielsen, Onsdag den 18. juli 2012, 22:42

At poste så meget i en kriminel er da hul i hovedet. Den kriminelle har en afvigende adfærd, som ikke ændrer sig ved at poste uddannelse osv på ham. Det svarer til, at man tror en mand som er voldelig over for sin kone og børn, holder op med sin voldelige adfærd, hvis han får en ny kone og andre børn.

Mærkeligt samfund

Skrevet af Grethe, Onsdag den 18. juli 2012, 21:44

Sjovt nok skal de kriminelle ikke arbejde for husly og føden, men det skal vores kronisk syge.
Velfærdssamfund ?????

Mærkeligt samfund

Skrevet af Frank, Onsdag den 18. juli 2012, 22:44

Ja, det er sygt!

Men i det mindste har man da prøvet

Skrevet af Kzs, Onsdag den 18. juli 2012, 21:32

jeg arbejder selv med kriminelle og ved hvor lidt kommunerne ellers gør for resocialisering af tidligere indsatte, som derved bare går ud og gentager sig selv da der intet hjælp er at hente når de kommer ud og skal starte forfra... dvs mit arbejde er spildt og da det koster mellem 1400 og 2600 kr i døgnet at have dem siddende alt efter fængslet så er det mange spildte penge ... Ja 120.000 er alt for meget, og de kunne være brugt meget bedre.... men der er mange der slet ikke får chancen, som til gengæld ikke ville spilde den som han har gjort!!

vores ansvar?

Skrevet af Frank nielsen, Onsdag den 18. juli 2012, 22:49

Hvorfor er det andre der skal tage ansvar for den kriminelle?

Hold da op :-(

Skrevet af Birthe Ellgaard Quvang, Onsdag den 18. juli 2012, 21:14

Min søn har haft knoglekræft for anden gang indenfor tre år. Han har 200 kr. at leve for om måneden. Ingen hjælp kan han få,,,,,, Hvad er det for et system???
Velfærdssamfund,,,,,,åbenbart for nogen.

satans

Skrevet af bjørn, Onsdag den 18. juli 2012, 20:10

det er møgsvin som ham der ødelægger det får dem som virkelig har brug for hjælp til at komme ud på arbejdsmarkedet men hvis han havde boet i herning havde han sgu ik fået en skid lige meget hvor meget hans bagland ville bakke ham op ka godt være jeg lyder lidt sur men det er jeg sgu os jeg har siddet fast i systemet i næsten 18 år og er aldrig blevet tilbudt noget i den stil, jeg har selv søgt om kurser som ku gi mig adgang til arbejdsmarkedet men jeg har fået afslag gang på gang og er istedet blevet sendt ud på det som man idag kalder dum i arbejde hvor jeg er blevet sat til at tælle skruer eller også er jeg blevet sat til at klippe ståltråd ud i forskellige længder, de enklte gange hvor jeg har fundet et job jeg ku få er jeg også blevet skudt ned pga. manglende erfaring hvor jeg så har kontaktet kommunen og bedt om hjælp til at få et svejse certifikat, truck certifikat og andre små kurser som ku ha givet mig et job så idag har jeg bare givet op og gider slet ik kikke på job opslag mere også ka man kalde mig en asocial nasserøv eller taber det rør mig ik mere jeg har fået og vide gang på gang at jeg ik er værd og hjælpe så idag sidder jeg bare i min lille etværelses og rådner op og venter på og dø da jeg idag ik er fysisk i stand til at holde et job af nogen art og takket være herning kommune tænker jeg flere gange dagligt på at tage mit eget liv for så får jeg da i det mindste fred, som mit liv ser ud idag er det eneste lyspunkt i mit liv mine børn og deres mor som jeg ser et par gange om ugen det meste af min familie har slået hånden af mig kun min mor er stadigvæk en lille del af mit liv da hun ringer jævnligt for at høre hvordan jeg har det jeg føler mig næsten tvunget til at lyve for hende og sige at det går bare kanon godt så hun ik ska sidde og bekymre sig om hendes søn hele tiden, det ska så os lige siges at jeg er ik narkoman eller alkoholiker faktisk drikker jeg slet ikke 35 år gammel og ka ik omgåes mennesker mere da jeg finder jer klamme ulækre arogante selvoptagede møgsvin, så kald mig nasserøv eller hva i nu har lyst til det preller af efter snart 18 års psykisk terror og nedladende behandling.

Ansvar

Skrevet af Hansen, Torsdag den 19. juli 2012, 10:42

Snup en tudemarie og tag ansvar for eget liv, i stedet for at vente på at kommunen gør!

Dansk kursus

Skrevet af FH, Torsdag den 19. juli 2012, 01:31

Du skulle da bevilges et kursus i at sætte kommaer

tak

Skrevet af bjørn, Torsdag den 19. juli 2012, 02:20

fjols jeg har sgu ik påstået at jeg var go til gramatik.

Man ta´r sig sgu til hovedet...

Skrevet af Sus, Onsdag den 18. juli 2012, 19:38

Hvad fanden skal vi snart bruge de Kommuner til??? Det er ufatteligt hvad der dukker op - næsten dagligt - af fatale fejl og mangler fra Kommunerne. Børnemishandling, Tilsynsfejl, Byggefejl, Ældreplejefejl, Vej- og Parkfejl, Institutionsfejl, Told & Skatfejl - ja man kunne blive ved med fejl på fejl på fejl fra det kommunale regi, hvilket viser hvilke talentløse inkompetente offentlige ansatte der er i systemet. Det er under al kritik - og burde få langt større konsekvenser - end at de blot tillader sig at sige "..ja, det undskylder vi". ...Bønder på fabrik...

ondt i bagdelen

Skrevet af casper hansen, Onsdag den 18. juli 2012, 19:03

det er sjovt som folk får ondt bagi...
div. kurser og andet godt fra jobcenter koster os penge.
vejledere, sagsbehandlere, vagter og hvem der ellers har arbejde på et jobcenter koster os penge... hvis manden har ku få et fast job for 120 000 kr har det sku nok i sidste ende været det billigste.

lad nu være med at te jer som små børn når i høre at nogen har fået noget i ikke har.

nitten han ik ku holde jobbet, men det er der sikkert andre i samme situation der godt ku, har de bare arbejdet et år er pengene hjemme igen og derefter indtægt istedet for udgift

Ondt i røven

Skrevet af P. Christensen, Onsdag den 18. juli 2012, 19:50

Ja, Casper.

Jeg får også ondt i røven når jeg ser at kommunen betaler et lastbilkørerkort til den person eller for den sags skyld andre.

For mig at se kan han sku da selv betale - hvorfor skal jeg betale ?? Jeg synes generelt set at det kommuner og stat betaler til trænger til et kraftigt gennemsyn. Heldigvis er regeringen begyndt på den opgave.

Det eneste vi behøver at være fælles om er sundhedsvæsenet og uddannelsessystemet for de unge mennnesker. For alle andre ting bør befolkningen betale kostprisen.


Få BT i 3 mdr. for 199 kr./md. Samlet pris 597 kr. – spar 752 kr.!

FÅ ET GODT TILBUD - tilmeld dig BT SHOP og spar 50% på oplevelser, rejser og meget mere.