Linje 5C i København har fået en hård start, efter at den for en uge siden erstattede linje 5A, som var Nordens travleste buslinje. Tekniske udfordringer med dørene har medført massive forsinkelser og vrede passagerer.

De gule 5A-busser er blevet erstattet af 37 nye, turkise busser, som er fem meter længere og kører på CO2-neutralt biogas. Det er de færreste, der kan klage over det. Men offentlig transport, der ikke kommer til tiden, kan få de fleste danskere op i det røde felt.

Det har man fået at føle på Din Offentlige Transports (DOT) Facebook-side. I kommentarfeltet til en video, der illustrerer, hvordan man bruger de nye busser, har flere danskere i løbet af den første uge givet deres ærlige mening til kende.

Gennemgående går kritikken på forsinkelser på op til 45 minutter, samt at der pludselig kan holde op til fire 5C-busser lige efter hinanden. Herunder kan du læse et par af kommentarerne.

C'et i 5C står for 'Citylinje', men ifølge Anders Iversen kunen det lige så godt stå for 'cirkus'.

I et svar til Steffen Triers kommentar lyder det fra DOT, at det er udfordringer med de nye døre, som har skabt forsinkelserne.

Foruden den nye farve, længde og det nye brændstof har linje 5C også fået nye døre, som kræver et tryk på en knap, før de åbner. Det kan måske skabe lidt forvirring i starten, men det er en anden, ny funktion, som sommetider gøre, at dørene ikke kan lukke, og busserne kan køre.

Det fortæller Per Gellert, der er forretningschef i Movia, som er trafikselskabet bag de nye busser.

»Det handler ikke om, at der er en fejl på dørene. Problemet er faktisk, at dørene har virket for godt, kan man sige. Der sidder en sensor i hver dør, og står man for tæt på den, kan dørene ikke lukke. Og når dørene ikke kan lukke, kan busserne ikke køre«

Det betyder, at busserne kan holde stille i flere minutter tid ad gangen, og sker det ved hver stoppested, opstår der forsinkelser, mens busserne også 'hober sig op'.

»Vi har set eksempler på, at busserne holder stille alt for længe, og sådan skal det selvfølgelig ikke være,« siger Per Gellert, der forsikrer om, at problemet i øjeblikket er ved at blive løst.

»Det er Arriva, der kører busserne, og lige nu er de sammen med busleverandøren i gang med at kigge på, om de her sensorer er for følsomme. Det forsøger de at ordne, men det må selvfølgelig ikke gå ud over sikkerheden,« siger han.

Men burde det ikke bare fungere fra start, når man fra den ene dag til den anden erstatter Nordens travleste buslinje?

»Jo, alt bør jo fungere. Busserne er baseret på velafprøvet teknologi, og de kører i andre lande. Vi har lavet prøvekørsler og alt muligt, men når man kommer i fuld drift, er der en anden adfærd. Så opdager man nogle ting, og så må man sørge for at få det korrigeret,« siger Per Gellert.

»Der er en masse nye ting, man skal vænne sig til. Det gælder både passagererne og chaufførerne. Vi havde forventet en indkøringsperiode, men det skal selvfølgelig ikke blive for lang«