Thorbjørn Braad droppede ud af gymnasiet i 2.g. for at hellige sig sin virksomhed, der på bare ni måneder solgte højtalere for otte millioner og skaffede den dengang 17-årige dreng en bruttofortjeneste på 4,5 millioner kroner. Men på de samme ni måneder oplevede Thorbjørn Braad, at han mistede grebet, og pludselig var det, der startede som en succesfuld forretning, blevet et stort mareridt.

Waterspeakers Aps var ellers den helt rigtige idé på det rigtige tidspunkt, og da Thorbjørn Braad i 2013 startede sin webshop , der solgte de særlige højtalere med vand i, gik det pludselig stærkt. Forretningen gik rigtig godt, pengene væltede ind, og det betød også, at 17-årige Thorbjørn Braadt, der hidtil havde været ham den kiksede teenager, som tidligere havde startet en webshop med hudpleje-produkter, nu pludselig var ham, alle talte om.

»Vores produkt og webshop faldt godt i spænd med den målgruppe, jeg omgav mig med, og alle medierne syntes, det var så fantastisk. Så det var en blanding af det – og at jeg som 17-årig havde købt en Mercedes, før jeg overhovedet havde kørekort. Jeg boede i Randers, og folk kender hinanden og vidste godt, jeg boede i en tre-etagers lejlighed. Jeg var også selv et produkt af det, fordi jeg syntes, det var fedt med opmærksomhed. Det steg mig også til hovedet, og der var desværre ingen til at stoppe det,« forklarer Thorbjørn Braad, der i dag er 21 år.

Det hele løb løbsk

Lige så hurtigt, som virksomheden havde fået succes, vendte tingene dog igen. Salget var gået over al forventning, men da det blev oktober, og alle jule-ordrene begydte at vælte ind, blev det for meget for den lille virksomhed, der ikke længere kunne følge med presset. På tre måneder solgte Thorbjørn Braad 27.500 højtalere og indtjente 60 procent af virksomhedens samlede omsætning på de ni måneder - men leverandørerne i Kina kunne ikke følge med de store ordrer, og det betød massive forsinkelser og tusindvis af utilfredse kunder.

»Det var tæt på umuligt at klare for en 17-årig næsten uerfaren dreng, og jeg kan stadig huske en bestemt ringetone, der var populær i 2013, som vores kundeservice også havde, og hvis jeg hører den i dag, så hopper jeg en halv meter, for jeg vidste dengang, at vores kundeservicemedarbejder havde et problem og skulle forklare, at vi ikke kunne leve op til det, vi lovede,« fortæller Thorbjørn Braad, som oplevede at vrede kunder troppede op på virksomhedens adresse i Randers, og en enkelt gang kom der sågar en gruppe unge fyre og truede med et bat for at få deres højtalere.

»Mange situationer over telefon var også meget ubehagelige, og mange ville ikke give sig tid til at forstå problemet, men ville hellere komme med trusler om politi eller om at 'komme og banke fornuft ind i os,' forklarer Thorbjørn Braad.

Han arbejdede på det tidspunkt stort set i døgndrift for at skaffe alle deres højtalere inden jul, og det resulterede samtidig i, at han brugte 780.000 kroner på at få højtalerne ekspresleveret fra Kina til Danmark.

»I forlængelse af det hele forsøgte jeg at overholde overblikket, for hvem skulle ellers gøre det? Jeg følte en forpligtelse over for de 30.000 mennesker, der havde købt produktet, og jeg kunne påvirke deres juleaften og om deres lille pige fik sin lyserøde højtaler i gave,« siger Thorbjørn Braad, der nu ville ønske, at han dengang havde ansat en til at håndtere det administrative.

»Jeg havde et mindset, hvor jeg tænkte: Se hvad jeg har skabt, jeg har skabt enorme resultater, så jeg er da den bedste til at drive alle aspekter - men jeg havde enormt meget brug for hjælp,« forklarer han.

Kunne ikke stå ud af sengen

Da juleræset var overstået faldt mængden af ordrer, og den unge iværksætter kunne endelig slappe af, men det var også her, at muren for alvor ramte ham. I januar 2014 besluttede Thorbjørn Braad derfor at lukke virksomheden, selvom han stadig solgte for omkring 10.000 kroner om dagen. Men han kunne ikke mere, han var knækket.

»Jeg kunne ikke engang overskue at gå ned at handle eller stå op af sengen, så jeg kunne slet ikke overskue at planlægge den videre drift, og det var derfor, jeg stoppede,« forklarer han.

På det tidspunkt gik det op for Thorbjørn Braad, at han var ramt af stress, som han bare havde haft alt for travlt til at håndtere. Han indså også, at han gennem de seneste ni måneder havde haft meget lidt menneskelig kontakt med både familie og venner, og pludselig - i en alder af bare 17 år - skulle til at genopbygge et liv igen.

»Jeg måtte genopbygge mine sociale færdigheder, for i de ni måneder før var mit sociale liv baseret på kommunikation med en kineser på den anden side af jorden og kontakt med medarbejdere,« forklarer Thorbjørn Braad. Der stadig i dag kan mærke et sug i maven, når han bliver for presset, eller at han pludselig glemmer, hvad han egentlig laver.

Efter nogle måneder i sengen hev en god kammerat i sommeren 2014 Thorbjørn Braad med i 2.g, og han fandt ud af, hvor sjovt det kunne være at være en almindelig teenager for en stund. Selvom iværksætterprojekter flere gange trak i ham, holdt han fast og gjorde i sommeren 2016 sin gymnasielle uddannelse færdig.

Kan ikke klare alt selv

Kort efter lancerede han app'en Secondo, der er en platform, hvor brugere kan købe og sælge secondhandvarer, og hvor sælger først modtager penge, når varen er afsendt. På virksomhedens første måned ramte appen 30.000 brugere, der var målet for hele året, og i øjeblikket er planen at udvide til udlandet. Men med sine tidligere erfaringer i baghovedet er 21-årige Thorbjørn Braad i dag bevidst om gøre ting anderledes, end han gjorde i forløbet med Waterspeaker Aps, og derfor har han blandt andet de to partnere 20-år Sebastian Møller Gaardsøe, og 20-årige Christian Hosie.

»Jeg husker hele tiden, hvordan jeg sagde nej til hjælp, da jeg burde sige ja dengang, og nu har jeg lært at sige; Thorbjørn du er ikke god nok til at klare det hele selv,« forklarer Thorbjørn Bradt, der om nogen har lært, at livet som iværksætter ikke altid er rene succeshistorier.

»Der er langt mere til iværksætterlivet end succes og champagne. Hele dit sociale liv bliver nedprioriteret enormt meget. Jeg sagde nej til familiens fødselsdage, venners fødselsdage, og de er jo enormt bevidste om, at du ikke har en chef, der beder dig om at arbejde, men de ved, jeg prioriterer mig selv højere end dem og deres arrangement. Det havde mange svært ved at forstå,« forklarer Thorbjørn Braad, der dog har oplevet stor forståelse fra familien - da de først fandt ud af, hvad han egentlig havde brugt sin tid på.

»Der har ikke været sure miner. De spurgte bare; hvad har du egentlig lavet de seneste 9 måneder? Og jeg sagde: jeg har solgt højtalere for otte millioner.«