Mange af os har mentalt pakket kufferten. Sat næsen op efter ægte sommer udenfor landets grænser. Surfet nettet sønder og sammen for at finde de gode knaldtilbud.

Men der er god grund til lige at sætte bremsen i for et kort øjeblik.

Størstedelen af de rejser og hotelophold som vi køber på nettet, er nemlig ikke omfattet af fortrydelsesretten på 14 dage. Og det kan derfor blive en dyr fornøjelse, hvis du har fumlet med tasterne og lavet den mindste fejl i din booking.

»I værste fald har du mistet hele beløbet. Så man skal virkelig være varsom, når man taster ind,« siger Susanne Aamann, souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Normalt har vi som forbrugere fortrydelsesretten indbygget som et tryghedsværn, når vi handler på nettet. Det er en fælles europæisk lovbeskyttelse.

Men lige præcis flybilletter, hotelophold og billetter til musik- og teateroplevelser er ikke omfattet af den beskyttelse.

»Der er fra europæisk side lavet undtagelser for netop disse områder. For det kan være svært for en udbyder, der har et antal sæder i et fly eller for en koncertarrangør at administrere, hvis du fortryder dit køb,« forklarer Susanne Aamann.

Som forbruger er det dog flybilletten, der bør give anledning til størst bekymring. Såvel et hotelophold som en koncertbillet kan uden problemer videresælges og overdrages til andre til pålydende pris. Men det gælder ikke flybilletter.

Og det mener vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, er dybt uretfærdigt.

»Det er ikke fordi, at det er umuligt, at få lavet navnet om på en flybillet. Men det er ikke gratis. Typisk skal man betale et gebyr på 500 kr., og man kan undre sig dybt over, om det virkelig afspejler udgiften, der er forbundet med at ændre et navn.

Man har længe kigget på at ændre en række regler inden for passagerrettigheder i EU, herunder retten til at ændre navnet på billetten, men det har stået på i mange år, uden at der er sket noget,« siger Vagn Jelsøe, som i lighed med Susanne Aamann opfordrer især de rejselystne danskere til at læse det med småt inden de trykker godkend.

------------------

3 gode råd

Vær rigtig grundig med at tjekke, at det er de rigtige datoer og destinationer, du har tastet ind. Enkelte selskaber opererer med 24 timers fortrydelsesret, men den erhvervsdrivende har ret til at holde på sin ret og ikke give fortrydelsesret overhovedet.

Er fejlen sket, er nogle flyselskaber til at snakke med, hvis du ringer med det samme efter at du har opdaget fejlen og spørger, om du kan få korrigeret billetten. Men igen er det op til den enkelte udbyder, om de vil hjælpe dig eller ej.

Vær opmærksom på, hvilke regler der gælder hos den enkelte udbyder. Hos mange skal afbestilling tilkøbes. Betingelserne fremgår af hjemmesiden, og de fleste er faktisk gode til at oplyse det.