Honda har valgt Danmark som globalt testland for sine nye brintbiler. Det japanske brand vil lære danskerne om brint - og lære af danskernes fokus på og tilgang til vedvarende energi og miljø. Mandag d. 12. juni 2017 satte klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) sig bag rattet til en snak om miljøvenlige biler.
Honda har valgt Danmark som globalt testland for sine nye brintbiler. Det japanske brand vil lære danskerne om brint - og lære af danskernes fokus på og tilgang til vedvarende energi og miljø. Mandag d. 12. juni 2017 satte klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) sig bag rattet til en snak om miljøvenlige biler. Foto: Bax Lindhardt

BT tog på tur med energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Christian Lilleholt (V), i hvad der - måske - er fremtidens bil, nemlig brintbilen. Ministeren var positiv, selv om han mener, at prisen ikke er konkurrencedygtig med almindelige biler endnu.

»Hov, nu kom jeg til at slukke den. Det er jo svært, når der ikke er noget lyd på den.«

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) satte sig på forsædet af bilfabrikanten Hondas nye brintbil, som Danmark som første land i Europa er blevet globalt testland for. Fem familier fra forskellige steder i Danmark vil de kommende måneder teste nye brintbiler, der inden 2020 formentlig skal dække to tredjedele af bilgiganten Hondas produktion sammen med el- og hybridbiler for at udfase de knap så miljøvenlige benzin- og dieselbiler.

Og begejstringen var let at spore hos ministeren, da det lykkedes at få gang i bilen med et ekstra tryk på ‘start’.

»At køre brintbil eller elbil er jo ligesom at køre radiobil. Det er at trykke på speederen og dreje på rattet,« siger han og trykkede varsomt på speederen, så hastigheden ikke på noget tidspunkt, nærmede sig de 50 kilometer i timen, han må køre på Indre Københavns gader, så snakken om brintbilen kunne glide samtidig.

»Hver eneste gang, jeg oplever, at et nyt firma annoncerer en brintbil, så bliver jeg rigtig glad. Fordi det bidrager jo også til teknologiudvikling, at store bilfirmaer har fokus på brint,« sagde han.

Med sine to meter og tre en halv centimeter, strejfede han biltaget med hårspidserne, og knæene sad en smule højt. Af samme årsag måtte han også skifte sin ministerbil ud, en Tesla, selv om han priser de miljørigtige biler højt.

'Prisen er afgørende'

I dag er ministerbil blevet udskiftet til en Mercedes Hybridbil og på samme måde, tror han, at fremtidens biler vil blive en blandet billede af hybrid-, el- og brintbiler. Dog mener han, at en ting er afgørende for, om de grønne biler vinder vejen ind til danskerne.

»Prisen og muligheden for at få bilen ladet er afgørende. Som prisen er i dag på en brintbil kan det være svært for nogen. Det kræver i hvert fald en rigtig god økonomi. Men teknologiudvikling gør, at prisen bliver bedre og bedre. For mig at se er der perspektiver i brint,« sagde Lars Christian Lilleholt (V).

Selv om opmærksomheden på miljørigtige biler er voksende, er der i dag blot indregistreret 75 brintbiler i Danmark. Sammenlignet er der ifølge Danmarks Statistik indregistreret næsten 2,5 millioner biler i alt.

Hondas brintbil er endnu ikke til salg i Danmark, da det i første omgang kun er en forsøgsordning. Men prisen vurderes til at ligge på en halv million, da den allerede nu forhandles i Japan og USA.

For bare tre år siden anslås prisen at være det dobbelte, hvilket ifølge klimaministeren ser som en særdeles positiv udvikling i retningen mod flere af den slags biler.

»Det begynder jo at nærme sig noget med en pris på 500.000 kroner. Det er snart ikke længere en velhaverbil,« sagde Lars Christian Lilleholt (V).

Afgift lammede salget af elbiler

Da elbilen kom frem til det danske marked, kunne den købes uden afgift, men i 2015 var afgiften tilbage, og lammede salget. I sidste måned blev en ny aftale mellem Socialdemokratiet, Venstre og Radikale om, at 5.000 elbiler nu kan købes med en afgift på blot 20 procent. Derudover er der en afgiftsfritagelse på brintbilen indtil 2019.

»Afgiftsfritagelsen er jo et tilskud. Det er ikke holdbart på længere bane, at der ikke er afgifter på bestemte biler. Vi finansierer jo en stor del af vores velfærd over bilafgifter,« siger Lars Christian Lilleholt (V).

Vi har set med elbilen, at salget er blevet lammet, efter afgiften i 2015 kom på. Hvordan sikrer man, at det ikke sker igen?

»Det kan tænkes, at man på den længere bane skruede det sammen på en anden måde, så man med en større udstrækning tilskynde biler med et lavt energiforbrug. Det synes jeg er fornuftigt,« siger Lars Christian Lilleholt (V).

Men hvis man spørger Alternativets klima- og miljøordfører Christian Poll, er afgiften ikke sat langt nok ned.

»Vi mener, at der skal være en meget hurtigere indfasning. Hvis det stod til os, fjerner vi afgiften helt, indtil der er købt et vist antal - for eksempel 50.000 – hvorefter man kan diskutere afgiften igen,« siger han og forklarer, at han ikke ser prisen på de miljøvenlige biler, som et problem på sigt:

»Jo flere miljøvenlige biler der er, desto mere efterspørgsel vil der også komme. Så når bilerne bliver produceret i et større målestok, vil prisen komme længere ned.«

Da turen var slut, og klimaministeren parkerede tæt på ministeriet, klikkede han sikkerhedsselen op - da han nødigt skulle lave en ‘Brian Mikkelsen’, der blev interviewet på tv uden sele - og sluttede han med at konkludere.

»Jeg kunne sagtens finde på at købe en hybridbil som denne. Men hvornår tør jeg ikke sige.«

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 29 kr.