De var i en økonomisk krise og søgte hjælp hos Jan Swyrtz, kendt fra tv-programmet 'Luksusfælden', hvor han hjælper familier med at få styr på forbrug og lån. De fik ikke, hvad de søgte.

 - Jeg bliver tosset, hver gang jeg ser den platugle, siger Pia Hoffmann Larsen vredt til B.T.

Siden B.T. bragte historierne om, hvordan flere føler sig snydt af 'Luksusfælden's ene vært, Jan Swyrtz, har flere henvendt sig.

 - Han sidder og lukrerer på folk med gæld, og folk ved jo ikke, at det hænger sådan sammen, siger Pia Hoffmann Larsen, der til dagligt er lægesekretær.

Kontrakten blev opsagt

Hun søgte selv hjælp hos Jan Swyrtz, da hun havde en gæld på 250.000 kr. Det var før, han blev landskendt for blandt andet at lære danskere at blive fri af deres dyre lån. Økonomicenteret fik fuld råderet over hendes penge, men svigtede hendes tillid, da de mod hendes vilje brugte penge, hun ved en fejl havde modtaget fra sit arbejde. Hendes klager resulterede i, at hendes kontrakt blev opsagt. Der var 'samarbejdsvanskeligheder,' skrev de i en mail.

Tilbage stod Pia Hoffmann Larsen med lige så skyhøje lån, som hun havde fem måneder forinden. Plus en regning til Økonomicenteret, der lød på 8.400 kr. for 13 timers arbejde. I dag forstår hun ikke, hvordan de kunne bruge 13 timer på ingenting.

Populær efter tv-programmet

  - Nu tjener han styrtende med penge, og det fortjener han ikke, når han hiver penge ud af folk, der er i dyb gæld, siger hun.

Efter Jan Swyrtz har været med i TV3s populære forbrugerprogram, har Økonomicenteret fået op mod 1.000 henvendelser om ugen.

Michael Nielsen og kæresten havde en gæld på over 300.000 kr. og var blandt de seere, der så værten som deres redning. Der blev skam også betalt af på gælden i løbet af de 15 måneder, de var hos Økonomicenteret.

 - Vi meldte os ind for at undgå RKI og fogedretten, og det lovede de os, at de sagtens kunne klare, hvis de fik lov at styre vores økonomi. Der gik 9 måneder, før de lavede nogen aftaler, og vi blev kimet ned af kreditorer i den periode, fortæller Michael Nielsen, der alligevel endte i RKI.

Urealistiske forventninger

B.T. har konfronteret Jan Swyrtz med de to klager. Men tv-værten mener ikke, de har gjort noget galt.

 - Selvfølgelig kontakter vi kreditorerne, siger Swyrtz.

Årsagen til at det kan tage måneder, er ifølge Jan Swyrtz, at de skal sætte sig ind i sagerne,

 - Folk kommer ind med nogle urealistiske forventninger om, at det hele bare kan laves om på fem minutter. De skal også selv arbejde for det. Vi oplever, at folk bare siger deres job op, og regner med at vi klarer den, siger han.

Han fortæller samtidig, at det netop er Økonomicenterets mål, at kunderne kommer i RKI.

 - Så kan de ikke bare blive ved med at tage lån, siger han.

Økonomirådgiveren indrømmer dog, at deres kommunikation udadtil er dårlig.

 - Det ville kræve et større mandskab og ville i sidste ende gøre det dyrere for vores kunder, hvis vi skulle forbedre det, forklarer han.