Uenighed om løn mellem læge og privat lægefirma betød, at patienter på Lolland ikke blev tilset.

»Vi var gidsler i et spil mellem lægen og hans arbejdsgiver. Jeg er mildest talt forbavset over, at sådan noget kan ske i Danmark.«

67-årige Kirsten Qvist Boysen er stadig rystet og fortørnet over en helt usædvanlig episode, der fandt sted den 19. maj i en lægeklinik i den lille landsby Horslunde, lidt uden for Nakskov på Lolland.

Kirsten Qvist Boysen havde bestilt tid til en gennemgang af sin mands medicin, men så langt nåede ægteparret aldrig.

»Umiddelbart før vi skal ind til konsultation, kommer lægen ud i venteværelset. Han siger, at han ikke kan tage flere patienter, før Nordic Medicare har betalt hans løn på 75.000 kroner. I den situation bliver man i bogstaveligste forstand mundlam,« fortæller Kirsten Qvist Boysen til BT.

Følte sig som daglejer

Ifølge Kirsten Qvist Boysen var der en håndfuld andre patienter i venteværelset.

»Jeg sagde til lægen, at han ikke kan tage os patienter som gidsler i en sådan sag. Han svarede, at han følte sig som en daglejer, men hvis vi ville vente på, om han fik sin løn indenfor den nævnte halve time, så ville han gennemføre konsultationerne. Jeg var forlod dog klinikken med min mand og gik direkte hjem og skrev en klage til Region Sjælland,« siger Kirsten Qvist Boysen, der formelt har klaget til Region Sjælland.

Rekordhøjt antal patienter

Som BT kunne afdække sidste søndag, har de praktiserende læger et rekordhøjt antal patienter. Fra 2007 til 2016 steg antallet af patienter i de danske lægeklinikker fra 1.484 til 1.664. Det viser tal fra de praktiserende lægers organisation PLO. Tallet er endnu højere i Region Nordjylland og Region Sjælland.

Lægeklinikken i Horslunde, som Kirsten Qvist Boysen og hendes mand måtte forlade med uforrettet sag, drives af det private selskab Nordic Medicare.

Det er en af de såkaldte ’udbudsklinikker’, der er dukket op i flere yderområder, hvor regionerne ikke kan rekruttere læger. Nordic Medicare driver eksempelvis også klinik i Nakskov og Vordingborg i Region Sjælland og, Thisted og Pandrup i Nordjylland. Her bliver patienterne tilset af vikarierende læger frem for en fast privatpraktiserende læge.

BT søndag den 12. juni
BT søndag den 12. juni
Vis mere

Da BT i sidste uge besøgte Nakskov, var utilfredsheden med Nordic Medicares klinik tydelig. De skiftende læger giver utrygge patientforløb, og det er svært overhovedet at få tid.

»Det giver mig en enorm utryghed i kontakten med sundhedssystemet. Det kan ikke passe, at vi ikke kan få et ordentligt lægesystem. Vi er mange i pensionsalderen her i lokalområdet, og det er gerne i den alder, at man får yderligere brug for den praktiserende læge,« siger Kirsten Qvist Boysen.

Har afbrudt samarbejdet

Hos Nordic Medicare er meldingen, at løntvisten skyldes uopmærksomhed fra den pågældende læge. Det siger speciallæge og sundhedsfaglig direktør i Nordic Medicare Niels H. Riewerts Eriksen.

I et skriftligt svar til BT lyder det:

»Vi er ikke interesseret i at hænge tidligere samarbejdspartnere ud, men jeg er i besiddelse af mails fra den pågældende læge, hvor han medgiver, at en tvist, vi havde om en lønudbetaling, var hans fejlagtige opfattelse af, hvordan skattesystemet virker. Vi opfordrede ham til at søge hjælp hos en revisor for at få bekræftet, at der selvfølgelig skulle betales skat af løn fra os til ham,« skriver Niels H. Riewerts Eriksen.

Han tilføjer, at Nordic Medicare så sig nødsaget til at afbryde samarbejdet med lægen af en række grunde, herunder hensynet til patienterne og det øvrige personale på klinikken.

Kun én taber

Ifølge Kurt O.S. Hansen, formand for Foreningen Nærsamfund, der blandt andet kæmper for bedre lægedækning på Lolland, er Kirsten Qvist Boysens oplevelse kun toppen af isbjerget med kritikpunkter.

»Jeg kan ikke vide, hvad der helt præcist er op og ned i denne sag, men bundlinjen er, at det er uacceptabelt, at sådan noget kan ske. Der er kun én taber: det er os patienter,« siger Kurt O.S. Hansen, der ikke finder trøst i, at løntvisten, ifølge Nordic Medicare, skyldes lægen selv.

»Det bidrager ikke til en fornemmelse af, at Nordic Medicare har styr på det, de laver, og det bidrager i hvert fald ikke til den tryghed, man søger som patient,« siger Kurt O.S. Hansen.

Ikke frit lægevalg

Niels Jørgen Langkilde, landssekretær i Patientforeningen, er især betænkelig ved, at nakskovitterne ikke har mulighed for at få en praktiserende læge.

»Det skal være muligt at skifte læge, hvis man er utilfreds med sin nuværende. Det kan man bare ikke mange steder i landet,« siger Niels Jørgen Langkilde.

'Vi tager fat i leverandøren'

Hos Region Sjælland vil praksisdirektør Christina Lundgren ikke kommentere den konkrete episode fra Nordic Medicares klinik i Horslunde, som Kirsten Qvist Boysen har fortalt om til BT.

»Vi udtaler os ikke i enkeltsager, og da den pågældende klagesag stadig ikke afsluttet, kan jeg ikke kommentere forløbet. Generelt er det sådan, at når vi modtager en serviceklage, så beder vi om en udtalelse fra pågældende læge eller klinik. Hvis vi ikke synes, at det er et svar, der ligger inden for rammerne af den indgåede aftale og overenskomstens bestemmelser, så tager vi selvfølgelig fat i leverandøren for at få rettet op på forholdene.

Vi har en kontrakt med en privat leverandør, og der har vi nogle kvalitetsparametre, vi løbende følger op på. Hvis vi mener, at vi ikke får den kvalitet, vi køber, så vil vi selvfølgelig tage fat i leverandøren,« siger hun.

Hvordan vil I gribe ind i en sådan situation?

»Det er en konkret vurdering fra gang til gang. Hvis vi har aftalt en bestemt åbningstid, og det ikke bliver overholdt, så tager vi en snak med pågældende leverandør om, hvordan de vil sikre de kontraktforpligtelser, de har indgået.«

Men er Region Sjælland tilfreds med den service, som den pågældende borger her beretter om?

»Hvis borgeren ikke oplever, at der er den service, som forventer, så tager vi en dialog med den pågældende leverandør om, hvorvidt der er nogle forhold, der skal rettes op på og om kommunikationen mellem borgere og klinik er tilfredsstillende.«